Publications of the Department of Music

 

 

2019

Wald-Fuhrmann, M. (2019). Die private Muse? Zur weltlichen Musik am Mecklenburg-Schweriner Hof unter Friedrich II. und Friedrich Franz I. In S. Avischag Müller, & A. Waczkat (Eds.), Utopie und Idylle: Der Mecklenburg-Schweriner Hof in Ludwigslust (1764-1837) (pp. 221-258). Hildesheim: Olms.
PuRe

Polak, R. (2019). Jembe music. In H. Feldman, D. Horn, J. Shepherd, & G. Kielich (Eds.), Bloomsbury encyclopedia of popular music of the world. Vol. 12: Genres: Sub-Saharan Africa (pp. 315-319). London: Bloomsbury Academic.
PuRe

Omigie, D., Frieler, K., Bär, C., Muralikrishnan, R., Wald-Fuhrmann, M., & Fischinger, T. (2019). Experiencing musical beauty: Emotional subtypes and their physiological and musico-acoustic correlates. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. doi:10.1037/aca0000271.
PuRe

Akkermans, J., Schapiro, R., Mullensiefen, D., Jakubowski, K., Shanahan, D., Baker, D., Busch, V., Lothwesen, K., Elvers, P., Fischinger, T., Schlemmer, K., & Frieler, K. (2019). Decoding emotions in expressive music performances: A multi-lab replication and extension study. Cognition & Emotion,33(6), 1099-1118. doi:10.1080/02699931.2018.1541312.
PuRe

Wald-Fuhrmann, M. (2019). Komplement und Korrektiv: Empirie als Teil einer transdisziplinären Musikästhetik. Musik & Ästhetik,23(91), 84-88.
PuRe

Omigie, D., Pearce, M., Lehongre, K., Hasboun, D., Navarro, V., Adam, C., & Samson, S. (2019). Intracranial recordings and computational modeling of music reveal the time course of prediction error signaling in frontal and temporal cortices. Journal of Cognitive Neuroscience,31(6), 855-873. doi:10.1162/jocn_a_01388.
PuRe

Toelle, J., & Sloboda, J. A. (2019). The audience as artist? The audience’s experience of participatory music. Musicae Scientiae. doi:10.1177/1029864919844804.
PuRe

Polak, R. (2019). Celebration. In J. Sturman (Ed.), The SAGE international encyclopedia of music and culture (pp. 476-480). Thousand Oaks, California: SAGE reference.
PuRe

Mencke, I., Omigie, D., Wald-Fuhrmann, M., & Brattico, E. (2019). Atonal music: Can uncertainty lead to pleasure? Frontiers in Neuroscience,12: 979. doi:10.3389/fnins.2018.00979.
PuRe PDF

Greb, F., Steffens, J., & Schlotz, W. (2019). Modeling music-selection behavior in everyday life: A multilevel statistical learning approach and mediation analysis of experience sampling data. Frontiers in Psychology,10: 390. doi:10.3389/fpsyg.2019.00390.
PuRe PDFLocator 1

Zschauer, A. (2019). Inter als aisthetische Qualität. Polylog: Zeitschrift für interkulturelles Philosophieren,40, 37-51.
PuRe

van Dyck-Hemming, A., & Hemming, J. (Eds.). (2019).Beiträge zur Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung in Kassel 2017. Wiesbaden: Springer VS. doi:10.1007/978-3-658-23767-7.
PuRe

Seibert, C., Greb, F., & Tschacher, W. (2019). Nonverbale Synchronie und Musik-Erleben im klassischen Konzert. Jahrbuch Musikpsychologie. Musikpsychologie – Musik und Bewegung,28: e18. doi:10.5964/jbdgm.2018v28.18.
PuRe PDF

Ackermann, T. (2019).Disliked music: Merkmale, Gründe und Funktionen abgelehnter Musik (PhD Thesis, kassel university press, Kassel, 2019). doi:10.19211/KUP9783737650885.
PuRe Locator 1

2018

Fischinger, T., Kaufmann, M., & Schlotz, W. (2018). If it’s Mozart, it must be good? The influence of textual information and age on musical appreciation. Psychology of Music. doi:10.1177/0305735618812216.
PuRe

Lange, E. B., & Frieler, K. (2018). Challenges and opportunities of predicting musical emotions with perceptual and automatized features. Music Perception,36(2), 217-242. doi:10.1525/MP.2018.36.2.217.
PuRe

Urbanek, N., & Wald-Fuhrmann, M. (Eds.). (2018).Von der Autonomie des Klangs zur Heteronomie der Musik: Musikwissenschaftliche Antworten auf Musikphilosophie. Stuttgart: J.B. Metzler. doi:10.1007/978-3-476-04654-3.
PuRe

Seibert, C. (2018). Autonomie und Relationalität. In N. Urbanek, & M. Wald-Fuhrmann (Eds.), Von der Autonomie des Klangs zur Heteronomie der Musik: Musikwissenschaftliche Antworten auf Musikphilosophie (pp. 103-123). Stuttgart: J.B. Metzler.
PuRe

Greb, F., Schlotz, W., & Steffens, J. (2018). Personal and situational influences on the functions of music listening. Psychology of Music,46(6), 763-794. doi:10.1177/0305735617724883.
PuRe

Polak, R., Tarsitani, S., & Clayton, M. (2018). EMP Malian Jembe. Open Science Framework. doi:10.17605/OSF.IO/M652X.
PuRe Locator 1

Vroegh, T. P. (2018). The pleasures of getting into the music: Absorption, and its role in the aesthetic appreciation of music. PhD Thesis, Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg, Frankfurt.
PuRe Locator 1

Polak, R., Jacoby, N., Fischinger, T., Goldberg, D., Holzapfel, A., & London, J. (2018). Rhythmic prototypes across cultures: A comparative study of tapping synchronization. Music Perception,36(1), 1-23. doi:10.1525/mp.2018.36.1.1.
PuRe

Lange, E. B., Pieczykolan, A., Trukenbrod, H. A., & Huestegge, L. (2018). The rhythm of cognition: Effects of an auditory beat on oculomotor control in reading and sequential scanning. Journal of Eye Movement Research,11(2): 9. doi:10.16910/jemr.11.2.9.
PuRe PDF

Greb, F. (2018). Determinants of music-selection behaviour: Development of a model. PhD Thesis, TU Berlin, Berlin. doi:10.14279/depositonce-7241.
PuRe

Zschauer, A. (2018). Kulturbegegnung als Bildbegegnung: Zum hermeneutischen Potential der Bilder vom Anderen. In S. Seitz, A. Graneß, & G. Stenger (Eds.), Facetten gegenwärtiger Bildtheorie: Interkulturelle und interdisziplinäre Perspektiven (pp. 261-283). Wiesbaden: Springer VS.
PuRe

Toelle, J. (2018). Applaus. In D. Morat, & H. Ziemer (Eds.), Handbuch Sound: Geschichte - Begriffe - Ansätze (pp. 178-182). Stuttgart: J.B. Metzler.
PuRe

Wald-Fuhrmann, M., Toelle, J., & Seibert, C. (2018). Live und interaktiv: Ästhetisches Erleben im Konzert als Gegenstand empirischer Forschung. In M. Tröndle (Ed.), Das Konzert II: Beiträge zum Forschungsfeld der Concert Studies (pp. 425-447). Bielefeld: Transcript.
PuRe

Fink, L. K., Lange, E. B., & Groner, R. (2018). The application of eye-tracking in music research. Journal of Eye Movement Research,11(2): 1. doi:10.16910/jemr.11.2.1.
PuRe PDF

Pearson, L. (2018). Cultural heritage, sustainability and innovation in South Indian art music. In B. Norton, & N. Matsumoto (Eds.), Music as heritage: Historical and ethnographic perspectives (pp. 238-257). London: Routledge.
PuRe

Cohrdes, C., Wrzus, C., Wald-Fuhrmann, M., & Riediger, M. (2018). “The sound of affect”: Age differences in perceiving valence and arousal in music and their relation to music characteristics and momentary mood. Musicae Scientiae. doi:10.1177/1029864918765613.
PuRe

Greb, F., Steffens, J., & Schlotz, W. (2018). Understanding music-selection behavior via statistical learning: Using the percentile-Lasso to identify the most important factors. Music & Science,1, 1-17. doi:10.1177/2059204318755950.
PuRe PDF

Kaufmann, M. (2018). The nymph's voice as an acoustic reflection of the self. In K. A. E. Engelke, & A. Traninger (Eds.), The figure of the nymph in early modern culture (pp. 396-418). Leiden: Brill. doi:10.1163/9789004364356_014.
PuRe

Toelle, J. (2018). Mission soundscapes: Demons, Jesuits and sounds in Antonio Ruiz de Montoya’s Conquista Espiritual (1639). In D. Hacke, & P. Musselwhite (Eds.), Empire of the senses: Sensory practices of colonialism in early America (pp. 67-87). Leiden: Brill. doi:10.1163/9789004340640_004.
PuRe

Elvers, P., Fischinger, T., & Steffens, J. (2018). Music listening as self-enhancement: Effects of empowering music on momentary explicit and implicit self-esteem. Psychology of Music,46(3), 307-325. doi:10.1177/0305735617707354.
PuRe

Fischinger, T. (2018). Vorreiter einer empirischen Ästhetik: Anmerkungen zur Studie «Die natürliche Stimmung in der modernen Vokalmusik» (1893) von Max Planck. Neue Zeitschrift für Musik, (1), 27-29.
PuRe

Dannecker, K. P., & Wald-Fuhrmann, M. (2018). Wirkungsästhetik: Ein neuer Ansatz für eine transdisziplinäre empirische Liturgieforschung. Liturgisches Jahrbuch: Vierteljahreshefte für Fragen des Gottesdienstes,68(2), 83-108.
PuRe

2017

Elvers, P., & Steffens, J. (2017). The sound of success: Investigating cognitive and behavioral effects of motivational music in sports. Frontiers in Psychology, 8:2026. doi:10.3389/fpsyg.2017.02026.
PuRe PDF

Bauer, S., van Alphen, N., Becker, A., Chiocchetti, A., Deichmann, R., Deller, T., Freiman, T., Freitag, C. M., Gehrig, J., Hermsen, A. M., Jedlicka, P., Kell, C., Klein, K. M., Knake, S., Kullmann, D. M., Liebner, S., Norwood, B. A., Omigie, D., Plate, K., Reif, A., Reif, P. S., Reiss, Y., Roeper, J., Ronellenfitsch, M. W., Schorge, S., Schratt, G., Schwarzacher, S. W., Steinbach, J. P., Strzelczyk, A., Triesch, J., Wagner, M., Walker, M. C., von Wegner, F., & Rosenow, F. (2017). Personalized translational epilepsy research — Novel approaches and future perspectives: Part II: Experimental and translational approaches. Epilepsy & Behavior,76, 7-12. doi:10.1016/j.yebeh.2017.06.040.
PuRe

Lange, E. B., Zweck, F., & Sinn, P. (2017). Microsaccade-rate indicates absorption by music listening. Consciousness and Cognition,55, 59-78. doi:10.1016/j.concog.2017.07.009.
PuRe PDF

Tiihonen, M., Brattico, E., Maksimainen, J., Wikgren, J., & Saarikallio, S. (2017). Constituents of music and visual-art related pleasure: A critical integrative literature review. Frontiers in Psychology,8: 1218. doi:10.3389/fpsyg.2017.01218.
PuRe PDF

Merrill, J., & Larrouy-Maestri, P. (2017). Vocal features of song and speech: Insights from Schoenberg's Pierrot Lunaire. Frontiers in Psychology, 8:1108. doi:10.3389/fpsyg.2017.01108.
PuRe PDF

Wiesecke, J. (2017). Samuel Pepys and his experiences of music at Restoration theatres. In H. Barlow, & D. Rowland (Eds.), Listening to music: People, practices and experiences. Retrieved from http://ledbooks.org/proceedings2017/#sec_245_h1.
PuRe PDF

Isik, A. I., Naumer, M. J., Kaiser, J., Buschenlange, C., Wiesmann, S., Czoschke, S., & Yalachkov, Y. (2017). Automatized smoking-related action schemata are reflected by reduced fMRI activity in sensorimotor brain regions of smokers. NeuroImage: Clinical,15, 753-760. doi:10.1016/j.nicl.2017.06.021.
PuRe PDF

Wald-Fuhrmann, M. (2017). Ursprungsmythen als Wesensbestimmungen in der Musik. In S. Wegner (Ed.), Über den Ursprung von Musik: Mythen, Legenden und Geschichtsschreibungen (pp. 39-48). Würzburg: Königshausen & Neumann.
PuRe

Greb, F., Elvers, P., & Fischinger, T. (2017). Trends in empirical aesthetics: A review of the journal "Empirical Studies of the Arts" from 1983 to 2014. Empirical Studies of the Arts,35(1), 3-26. doi:10.1177/0276237415625258.
PuRe

Elvers, P. (2017). Aristides Quintilianus: De musica. In U. Scheideler, & F. Wörner (Eds.), Musiktheorie von der Antike bis zur Gegenwart (pp. 28-30). Kassel; Stuttgart: Bärenreiter; Metzler.
PuRe

Kaufmann, M. (2017). Giovanni Battista Doni: Compendio del trattato. In U. Scheideler, & F. Wörner (Eds.), Musiktheorie von der Antike bis zur Gegenwart (pp. 119-122). Kassel; Stuttgart: Bärenreiter; Metzler.
PuRe

Elvers, P. (2017). Aristoxenos von Tarent: Elementa harmonica. In U. Scheideler, & F. Wörner (Eds.), Musiktheorie von der Antike bis zur Gegenwart (pp. 30-32). Kassel; Stuttgart: Bärenreiter; Metzler.
PuRe

Grimm, H., & Wald-Fuhrmann, M. (Eds.). Lexikon Schriften über Musik. Kassel; Stuttgart: Bärenreiter; Metzler.
PuRe

Kaufmann, M. (2017). Flavius Magnus Aurelius Cassiodor: Institutiones. In U. Scheideler, & F. Wörner (Eds.), Musiktheorie von der Antike bis zur Gegenwart (pp. 81-83). Kassel; Stuttgart: Bärenreiter; Metzler.
PuRe

Omigie, D. (2017). Deconstructing dissonance: The multifaceted role of learning. Journal of interdisciplinary music studies,8(1-2), 35-38. doi:10.4407/jims.2016.12.101.
PuRe

Merrill, J. (2017). Schoenberg's Pierrot lunaire revisited: Acceptance of vocal expression. Acta Musicologica,89(1), 95-117.
PuRe

Frieler, K., & Lange, E. B. (2017). Chancen und Risiken des Computereinsatzes in der Musikpsychologie. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie,27, 187-191.
PuRe

Merrill, J. (Ed.). (2017).Popular music studies Today: Proceedings of the International Association for the Study of Popular Music 2017. Wiesbaden: Springer VS. doi:10.1007/978-3-658-17740-9.
PuRe

Kaufmann, M. (2017). Euklid: Sectio Canonis. In U. Scheideler, & F. Wörner (Eds.), Musiktheorie von der Antike bis zur Gegenwart (pp. 129-131). Kassel; Stuttgart: Bärenreiter; Metzler.
PuRe

Neuhoff, H., Polak, R., & Fischinger, T. (2017). Perception and evaluation of timing patterns in drum ensemble music from Mali. Music Perception,34(4), 438-451. doi:10.1525/mp.2017.34.4.438.
PuRe

Kaufmann, M. (2017). Tränen und Drama: Domenico Mazzocchis musikalische Inszenierung der Klage. Die Tonkunst: Magazin für klassische Musik und Musikwissenschaft,11(2), 185-195.
PuRe

Elvers, P. (2017). Nikomachos von Gerasa: Encheiridion. In U. Scheideler, & F. Wörner (Eds.), Musiktheorie von der Antike bis zur Gegenwart (pp. 348-349). Kassel; Stuttgart: Bärenreiter; Metzler.
PuRe

Fischinger, T., & van Dyck-Hemming, A. (2017). A commentary on Poudrier's "Tapping to Carter: Mensural Determinacy in Complex Rhythmic Sequences". Empirical Musicology Review,12(3-4), 316-320. doi:10.18061/emr.v12i3-4.6382.
PuRe PDF

Ackermann, T., Fiedler, D., & Schaal, N. (2017). 14th International Conference on Music Perception and Cognition (ICMPC), 05.-09. Juli 2016; San Francisco, USA. Musikpsycholoie: Akustik und musikalische Hörwahrnhemung [Monograph]. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie,27, 234-238.
PuRe

2016

Uppenkamp, B., & Wald-Fuhrmann, M. (Eds.). (2016).Musikalische Kunst: Ein Führer durch die Staatlichen Museen zu Berlin. Kön: Böhlau.
PuRe

Elvers, P. (2016). Zum Verhältnis von Musik und Sprache in der griechischen Antike. Rhetorik,35(1), 9-24. doi:10.1515/rhet.2016.003.
PuRe

Merrill, J., Bangert, M., Sammler, D., & Friederici, A. D. (2016). Classifying song and speech: Effects of focal temporal lesions and musical disorder. Neurocase,22(6), 496-504. doi:10.1080/13554794.2016.1237660.
PuRe

Omigie, D. (2016). Basic, specific, mechanistic? Conceptualizing musical emotions in the brain. Journal of Comparative Neurology. doi:10.1002/cne.23854.
PuRe

Elvers, P. (2016). Songs for the ego: Theorizing musical self-enhancement. Frontiers in Psychology,7: 2. doi:10.3389/fpsyg.2016.00002.
PuRe PDF

Wald-Fuhrmann, M. (2016). "Instar Bibliothecae instructissimae": Zum enzyklopädischen Zugriff auf Musik im 16. und frühen 17. Jahrhundert. Musiktheorie: Zeitschrift für Musikwissenschaft,31(1), 78-90.
PuRe

Seibert, C. (2016).Musik und Affektivität: Systemtheoretische Perspektiven für eine transdisziplinäre Musikforschung. Weilerswist: Velbrück Wissenschaft.
PuRe

Lindau, A., Seibert, C., Greb, F., & Wald-Fuhrmann, M. (2016). The ArtLab of the Max Plank Institute for Empirical Aesthetics: Technical conception and envisaged research questions. In M. Vorländer, & J. Fels (Eds.), Fortschritte der Akustik: Tagungsband der 42. Jahrestagung für Akustik DAGA.
PuRe

Greb, F., Schlotz, W., & Steffens, J. (2016). Situational and dispositional influences on the functions of music listening. In Proceedings of the 14th International Conference on Music Perception and Cognition (pp. 834).
PuRe

van Dyck-Hemming, A., & Wald-Fuhrmann, M. (2016). Vom Datum zum historischen Zusammenhang: Möglichkeiten und Grenzen einer fachgeschichtlichen Datenbank. In S. Bolz, M. Kelber, I. Knoth, & A. Langenbruch (Eds.), Wissenskulturen der Musikwissenschaft. Generationen – Netzwerke – Denkstrukturen (pp. 261-278). Bielefeld: transcript.
PuRe

Greb, F., Schlotz, W., & Steffens, J. (2016). How do the functions of music listening vary across situations and persons? In B. Burger, J. Bamford, & E. Carlson (Eds.), Proceedings of the International Conference of Students of Systematic Musicology 16: Programme, abstracts & proceedings. Jyväskylä: Department of Music, University of Jyväskylä & Finnish Centre for Interdisciplinary Music Research.
PuRe

Toelle, J. (2016). Das Baumol’sche Gesetz (Fallstudie "Opernbetrieb"). In V. Kalisch (Ed.), Musiksoziologie (pp. 79-86). Laaber: Laaber-Verlag.
PuRe

Grimm, H. (2016). Lobgesang: Eine Symphonie-Cantate nach Worten der Heiligen Schrift op. 52. In M. Geuting (Ed.), Felix Mendelssohn Bartholdy: Interpretationen seiner Werke (Vol. 2) (pp. 130-149). Laaber: Laaber.
PuRe

Ruccius, A. (2016). Phonomorphie von Klang und Bild: Drei Motive in den Klangskulpturen Stephan von Huenes. In A. Symanczyk, D. Wagner, & M. Wendling (Eds.), Klang - Kontakte: Kommunikation, Konstruktion und Kultur von Klängen (pp. 175-190). Berlin: Reimer.
PuRe

Steffens, J., Greb, F., & Schlotz, W. (2016). Why listen to music right now?: Towards an inventory measuring the functions of music listening under situational influences. In Proceedings of the 14th International Conference on Music Perception and Cognition (pp. 842).
PuRe Locator 1

Merrill, J. (2016).Die Sprechstimme in der Musik: Komposition, Notation, Transkription. Wiesbaden: Springer VS.
PuRe

Toelle, J. (2016). Todas las naciones han de oyrla: Bells in the Jesuit reducciones of Early Modern Paracuaria. Journal of Jesuit Studies,3(3), 437-450. doi:10.1163/22141332-00303005.
PuRe PDF

2015

Hemming, J., & Merrill, J. (2015). On the distinction between involuntary musical imagery, musical hallucinosis, and musical hallucinations. Psychomusicology,25(4), 435-442. doi:10.1037/pmu0000112.
PuRe

Wald-Fuhrmann, M., & Wiesenfeldt, C. (Eds.). (2015).Der Komponist Friedrich Ludwig Aemilius Kunzen (1761-1817) Gattungen. Werke. Kontexte. Köln: Böhlau.
PuRe

Omigie, D. (2015). Music and literature: Are there shared empathy and predictive mechanisms underlying their affective impact? Frontiers in Psychology,6: 1250. doi:10.3389/fpsyg.2015.01250.
PuRe PDF

Elvers, P., Omigie, D., Fuhrmann, W., & Fischinger, T. (2015). Exploring the musical taste of expert listeners: Musicology students reveal tendency toward omnivorous taste. Frontiers in Psychology,6: 1252. doi:10.3389/fpsyg.2015.01252.
PuRe PDF

Omigie, D., Dellacherie, D., Hasboun, D., Clément, S., Baulac, M., Adam, C., & Samson, S. (2015). Intracranial markers of emotional valence processing and judgments in music. Cognitive Neuroscience,6(1), 16-23. doi:10.1080/17588928.2014.988131.
PuRe

Wald-Fuhrmann, M. (2015). Musik in der Buchkultur: Sammeln, Musizieren, Präsentieren. In N. Schwindt (Ed.), Musik in der Kultur der Renaissance: Kontexte, Disziplinen, Diskurse (pp. 363-397). Laaber: Laaber.
PuRe

Fischinger, T. (Ed.). (2015). Special Issue on Rhythm Production and Perception [Special Issue]. Timing & Time Perception,3(1-2).
PuRe

Merrill, J. (2015). Musik und Sprache im Gehirn und in der Therapie. Sprechen: Zeitschrift für Sprechwissenschaft, Sprechpädagogik, Sprechtherapie, Sprechkunst,60, 39-51.
PuRe

Elvers, P. (2015). Zwischen Philosophie und Naturwissenschaft: Entwicklungsschritte einer interdisziplinären Erkenntnistheorie. Erwägen, Wissen, Ethik,26(1), 28-30.
PuRe

Fischinger, T., Frieler, K., & Louhivuori, J. (2015). Influence of virtual room acoustics on choir singing. Psychomusicology,25(3), 208-218. doi:10.1037/pmu0000117.
PuRe

Wald-Fuhrmann, M. (2015). „Musica veteris specimen": Falsche und fehlende Exempla in der Musik. In K. Zimmer (Ed.), Rezeption, Zeitgeist, Fälschung – Umgang mit Antike(n): Akten des Internationalen Kolloquiums am 31. Januar und 1. Februar 2014 in Tübingen (pp. 155-166). Rahden, Westf.: Leidorf.
PuRe

Omigie, D. (2015). Dopamine and epistemic curiosity in music listening. Cognitive Neuroscience,6(4), 222-224. doi:10.1080/17588928.2015.1051013.
PuRe

Elliott, M. T., & Fischinger, T. (2015). Editorial of the Special Issue on Rhythm Production and Perception. Timing & Time Perception,3(1-2), 1-2. doi:10.1163/22134468-00002044.
PuRe Locator 1

Elvers, P., & Greb, F. (2015). 13th International Conference on Music Perception and Cognition (ICMPC) & 5th Conference for the Asian-Pacific Society for Cognitive Sciences of Music (APSCOM), 04.-08. August 2014; Seoul, Südkorea. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Musikpsychologie,25, 279-282.
PuRe

Kaufmann, M. (2015). Leichtes und Flaches im Winzerfest: Die Dramaturgie eines Publikumserfolgs. In M. Wald-Fuhrmann, & C. Wiesenfeldt (Eds.), Der Komponist Friedrich Ludwig Aemilius Kunzen (1761–1817): Gattungen. Werke. Kontexte. (pp. 166-188). Köln; Wien: Böhlau.
PuRe

Wald-Fuhrmann, M. (2015). Modell Orpheus: Die Erfindung des virtuosen Instrumentalisten aus den Bedingungen der Spiritus-Konzeption. In S. Schneider (Ed.), Aisthetics of the spirits: Spirits in early modern science, religion, literature and music (pp. 213-243). Göttingen: V&R unipress.
PuRe

Wald-Fuhrmann, M. (2015). Die Gefährdung der Geselligkeit durch die Musik: Weltflucht, Entrückung und absolute Musik. In G. Oesterle, & T. Valk (Eds.), Riskante Geselligkeit: Spielarten des Sozialen um 1800 (pp. 293-310). Würzburg: Königshausen & Neuman.
PuRe

Wald-Fuhrmann, M. (2015). Der beste Song oder der kleinste gemeinsame Nenner?: Das kollektive Werten beim ESC. Österreichische Musikzeitschrift,70(4), 56-58.
PuRe

Wald-Fuhrmann, M. (2015). Zwischen Volkston und musikalischer Lyrik: Kunzens Liedschaffen. In M. Wald-Fuhrmann, & C. Wiesenfeldt (Eds.), Der Komponist Friedrich Ludwig Aemilius Kunzen (1761-1817): Gattungen. Werke. Kontexte. (pp. 189-212). Köln; Wien: Böhlau.
PuRe

Schneider, S., Wald-Fuhrmann, M., & Watzka, C. (Eds.). epiFaNIen - Frühe Neuzeit interdisziplinär. Göttingen: V & R Unipress.
PuRe

Grimm, H. (2015). Lob der Musik – Anmerkungen zur Ästhetik der Kantate von August Gottlieb Meißner und Joseph Schuster. In G. Poppe, & S. Voss (Eds.), Joseph Schuster in der Musik des ausgehenden 18. Jahrhunderts (pp. 285-306). Beeskow: Ortus-Musikverlag.
PuRe

2014

Ruccius, A. (2014). A house full of music. Bildwelten des Wissens: Kunsthistorisches Jahrbuch für Bildkritik,10(2), 115-116.
PuRe

Ruccius, A. (2014). Musikvideo als audiovisuelle Synergie: Michel Gondrys Star Guitar für The Chemical Brothers. Bildwelten des Wissens: Kunsthistorisches Jahrbuch für Bildkritik,10(2), 98-106.
PuRe

Wald-Fuhrmann, M. (2014). Mit Pauken und Trompeten - Strategien und Dokumentation des zeremoniellen Einsatzes von Musik am Papsthof des ausgehenden 15. Jahrhunderts. In K. Pietschmann (Ed.), Musikalische Performanz und päpstliche Repräsentation in der Renaissance (pp. 139-155). Kassel: Bärenreiter.
PuRe

Wald-Fuhrmann, M. (2014). Kircher in Wien: Einflüsse auf Theorie und Kompositionspraxis. In M. Wald-Fuhrmann (Ed.), Steinbruch oder Wissensgebäude?: Zur Rezeption von Athanasius Kirchers "Musurgia Universalis" in Musiktheorie und Kompositionspraxis (pp. 107-129). Basel: Schwabe.
PuRe

Wald-Fuhrmann, M. (2014). Zukunftsexperimente in Werk und Leben: Richard Wagner in Magdeburg. In L. Lütteken (Ed.), Das ungeliebte Frühwerk: Richard Wagners Oper "Das Liebesverbot" (pp. 27-44). Würzburg: Königshausen & Neumann.
PuRe

Wald-Fuhrmann, M. (Ed.). (2014).Steinbruch oder Wissensgebäude?: Zur Rezeption von Athanasius Kirchers "Musurgia Universalis" in Musiktheorie und Kompositionspraxis. Basel: Schwabe.
PuRe

Omigie, D., & Samson, S. (2014). A protective effect of musical expertise on cognitive outcome following brain damage? Neuropsychology Review,24(4), 445-460. doi:10.1007/s11065-014-9274-5.
PuRe

Toelle, J. (2014). Fremdes oder eigenes Brot? Musik im Neuen Welt-Bott Joseph Stöckleins. In C. Storch (Ed.), Die Musik- und Theaterpraxis der Jesuiten im kolonialen Amerika: Grundlagen, Desiderate, Forschungsperspektiven (pp. 75-92). Sinzig: Studiopunkt Verlag.
PuRe

Bär, C. (2014). Verbalization of music and sound between poeticity and aesthetic evaluation. In A. Kozbelt (Ed.), Proceedings of the Twenty-third Biennial Congress of the International Association of Empirical Aesthetics (pp. 78-84).
PuRe

van der Hoven, L., & Wald-Fuhrmann, M. (2014).La musique, c'est moi!: Friedrichs II. klingender Weg zur historischen Größe. Berlin: Vergangenheitsverlag.
PuRe

Ruccius, A. (2014). The history of musical iconography and the influence of art history: Pictures as sources and interpreters of musical history. In R. Bod, J. Maat, & T. Weststeijn (Eds.), The Making of the Humanities: Vol. 3. The modern humanities (pp. 403-411). Amsterdam: Amsterdam University Press.
PuRe

Ruccius, A. (2014). Empirical studies including noise of two leading journals in music research: A review. In A. Kozbelt (Ed.), Proceedings of the Twenty-third Biennial Congress of the International Association of Empirical Aesthetics (pp. 568-570 ).
PuRe

Elvers, P. (2014). Carl Stumpf über den empirischen Ursprung des Substanzbegriffs. In E. Aschermann, & M. Kaiser-el-Safti (Eds.), Gestalt und Gestaltung in interdisziplinärer Perspektive (pp. 109-124). Frankfurt am Main: Peter Lang.
PuRe

Toelle, J. (2014). "Was michs kostet, die Indianer in unserer Europäischen Music zu instruiren, ist dem lieben Gott allein bekannt": Kircher und die jesuitische Mission durch Musik in Paraquaria. In M. Wald-Fuhrmann (Ed.), Steinbruch oder Wissensgebäude?: zur Rezeption von Athanasius Kirchers "Musurgia Universalis" in Musiktheorie und Kompositionspraxis (pp. 93-106). Basel: Schwabe.
PuRe

Greb, F., Elvers, P., & Fischinger, T. (2014). Trends in empirical aesthetics: A review of the journal of Empirical Studies of the Arts with emphasis on music-related papers. In A. Kozbelt (Ed.), Proceedings of the Twenty-third Biennial Congress of the International Association of Empirical Aesthetics (pp. 238-243).
PuRe

Toelle, J. (2014). „Da indessen die Mohren den Psalm: Lobet den Herrn alle Heiden! abgesungen“: Musik und Klang im Kontext der Mission im México der Frühen Neuzeit. Historische Anthropologie,22(3), 334-349. doi:10.7788/ha-2014-0304.
PuRe

Wald-Fuhrmann, M. (2014). Natur und Kunst: Zum Transfer lebensweltlicher Klangphänomene in komponierte Musik. In W. G. Schmidt (Ed.), Faszinosum 'Klang': Anthropologie - Medialität - kulturelle Praxis (pp. 136-155). Berlin: De Gruyter.
PuRe

Wald-Fuhrmann, M., Seibert, C., Fischinger, T., Greb, F., Wiesecke, J., & Lange, E. B. (2014). „Touch when you’re singing“?: On the possible effects of body contact in ensemble singing. In A. Kozbelt (Ed.), Proceedings of the Twenty-third Biennial Congress of the International Association of Empirical Aesthetics (pp. 408-414).
PuRe

2013

Fuhrmann, W., & Wald-Fuhrmann, M. (2013).Ahnung und Erinnerung: Die Dramaturgie der Leitmotive bei Richard Wagner. Kassel: Bärenreiter Verlag.
PuRe

Wald-Fuhrmann, M. (2013). Musikwissenschaft. In G. Rippl, & S. Winko (Eds.), Handbuch Kanon und Wertung: Theorien, Instanzen, Geschichte (pp. 371-386). Stuttgart: J. B. Metzler.
PuRe

Elvers, P. (2013). Ethos & Mimesis: Ideen zu einer aristotelischen Musikästhetik. In Musiktheorie und Ästhetik: Programmübersicht, Abstracts & Biografien, Informationen (pp. 22).
PuRe Locator 1

Wald-Fuhrmann, M. (2013). Musik und Subjektivität. In M. Calella, & N. Urbanek (Eds.), Historische Musikwissenschaft: Grundlagen und Perspektiven (pp. 289-306). Stuttgart: J. B. Metzler.
PuRe

Pietschmann, K., & Wald-Fuhrmann, M. (Eds.). (2013).Der Kanon der Musik: Theorie und Geschichte: Ein Handbuch. München: edition text + kritik.
PuRe