Fundamental concepts of aesthetics
Aesthetics is about subtle distinctions and ever new variations, trends and fashions. At the same time, reflections on aesthetic virtues and values keep revisiting the (seemingly) same questions, most notably this one: What is beauty? What are its effects? How can we conceptualize its power and its downsides?
No other concept is as central to aesthetics as that of beauty. At the same time, a small number of other terms have also repeatedly served as key anchor points for reflections on aesthetics: the sublime, wonder, the ugly, elegance, and, since the late 19th century, kitsch.
Employing a wide variety of empirical methods, the projects in this research area are dedicated to elucidating these fundamental concepts of aesthetic virtues and vices.
Current Projects
Schönheit
In einer Reihe von Studien untersuchen wir die kognitiven, affektiven und ästhetischen Erlebensqualitäten von Schönheit in verschiedenen Modalitäten (visuelle, auditive Ästhetik) und Domänen (Natur, die einzelnen Künste, Mode, u.a.).
Flow beim Lesen
Unter Rekurs auf Csikszentmihalyis Theorie des "Flow" (1972) untersuchen wir in einer Reihe von Studien, welche Merkmale des Lesetextes und welche Eigenschaften von Lesern in ihrem Zusammenspiel die Wahrscheinlichkeit für das Erleben intensiver Leselust erhöhen.
Eleganz
Das Projekt untersucht die kognitiven und affektiven Implikationen von Eleganz, das Spektrum Eleganz-fähiger Phänomene und die ästhetisch-phänomenologischen Erlebensqualitäten von Eleganz. Es vergleicht Eleganz darüber hinaus mit Anmut, Schönheit und sexiness.
Trash als ästhetische Kategorie
Der Begriff "Trash" hat sich als Bezeichnung für oft absichtlich schlecht und billig gemachte Filme etabliert, die häufig drastische Darstellungen von Gewalt und misogynem Sex darbieten.
Publications
Menninghaus, W., Wagner, V., Wassiliwizky, E., Jacobsen, T., & Knoop, C. A. (2017). The emotional and aesthetic powers of parallelistic diction. Poetics, 63, 47–59. doi:10.1016/j.poetic.2016.12.001
Menninghaus, W. (2016). Caprices of fashion in culture and biology: Charles Darwin’s aesthetics of "ornament". In Giovanni Matteucci & Stefano Marino (Eds.), Philosophical Perspectives on Fashion (pp. 137–150). London, New York: Bloomsbury Academic.
Sarkhosh, K., & Menninghaus, W. (2016). Enjoying trash films: Underlying features, viewing stances, and experiential response dimensions. Poetics, 57, 40–54. doi:10.1016/j.poetic.2016.04.002
Menninghaus, W. (2016). Disgusto. Teoria e storia di una sensazione forte. Milano: Mimesis.
Knoop, C. A., Wagner, V., Jacobsen, T., & Menninghaus, W. (2016). Mapping the aesthetic space of literature from "below". Poetics, 56, 35–49. doi:10.1016/j.poetic.2016.02.001
Menninghaus W., Bohrn I., Knoop C., Kotz S., Schlotz W., Jacobs A. (2015). Rhetorical features facilitate prosodic processing while handicapping ease of semantic comprehension. Cognition, 143, 48–60. doi.10.1016/j.cognition.2015.05.026.
Menninghaus W. (2014). A cosa serve l’arte? L’estetica dopo Darwin. Verona: Fiorini.
Sarkhosh, K. (2014). "Sick, sick, sick"? Pornography, Disgust, and the Limit Values of Aesthetics. In P. Ferstl & K. Sarkhosh (Eds.), Quote Double Quote. Aesthetics between High and Popular Culture (pp. 99–120). Amsterdam: Rodopi.