Dr. Keyvan Sarkhosh

Research Coordinator
Head of Press and Public Relations


Research Interests

  • History, theory and aesthetics of cinema
  • Cross-media relationships
  • Comparative arts and interart studies
  • Cross-media narratology
  • self-refertiality
  • (theories of) popular culture

 

 

Vita

Academic Education

2013Dr. phil., Comparative Literature, University of Vienna, Austria
2006M.A. Comparative Literature, Philosophy, Social Anthropology, University of Münster, Germany

Professional Experience

Since 06/2018Research Coordinator at the Max Planck Institute for Empirical Aesthetics, Frankfurt am Main, Germany
11/2016–05/2018Senior Research Fellow at the Max Planck Institute for Empirical Aesthetics, Frankfurt am Main, Germany
11/2013–10/2016Postdoc research fellow, Max Planck Institute for Empirical Aesthetics, Frankfurt am Main, Germany
11–12/2011ERASMUS-Visiting Lecturer, Université catholique de Louvain, Faculty of Philosphy, Arts and Literature, Louvain-la-Neuve, Belgium
2009–2013Teaching and Research Assistant, Department of Comparative Literature, University of Vienna, Austria
2006–2009Teaching and Research Assistant, Department of German Literature, University of Münster, Germany

Publications

Journal Articles

Sarkhosh, K., & Menninghaus, W. (2021). The Feel-Good Film: Genre Features and Emotional Rewards. Projections: The Journal for Movies and Mind, 15(1), 55–77. doi:10.3167/proj.2021.150104

Sarkhosh, K., & Menninghaus, W. (2021). The Feel-Good Film – Online Supplemental Material. Projections: The Journal for Movies and Mind, 15(1), 108–122. doi:10.3167/proj.2021.150104s

Sarkhosh, K., & Menninghaus, W. (2016). Enjoying Trash Films: Underlying Features, Viewing Stances, and Experiential Response Dimensions. Poetics, 57, 40–54.  doi:10.1016/j.poetic.2016.04.002

Sarkhosh, K. (2015). Schuld, Geld und Vergeltung in Arthur Schnitzlers Traumnovelle und Stanley Kubricks Eyes Wide Shut. arcadia, 50(2), 366–388. doi:10.1515/arcadia-2015-0026

Sarkhosh, K. (2011). Seltsame Zeichnungssammlungen von karrikirten Köpfen und Scenen zu einem komischen Heldengedicht. Die Genese des Mediums ›Comic‹ und seiner Spezifika bei Rodolphe Töpffer (1799-1846). Komparatistik. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft, 45-67.

Sarkhosh, K. (2011). Fausts Verdammnis und Gretchens Erlösung. Grundzüge einer romantischen Faust-Rezeption in Frankreich am Beispiel der Opern von Hector Berlioz und Charles Gounod. Jahrbuch für Internationale Germanistik, 43(1), 101–129. doi:10.3726/82038_101

Sarkhosh, K. (2010). Kino der Ambivalenzen. Einige Bemerkungen zum französischen Poetischen Realismus. Kobuk – Zeitschrift für Literatur und Wissenschaft, 3(2), 45–69. Ferstl-Perz_KOBUK_No3 

Sarkhosh, K. (2008/2009). Klassiker, Klassiker – und kein Ende? Eine Bestandsaufnahme aktueller Klassiker-Bücher und Lektüreratgeber auf dem populären Buchmarkt. Komparatistik. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft, 31–44. urn:nbn:de:hebis:30:3-434014

Book Chapters

Sarkhosh, K. (2022): No Risk, No Fun: Vom Schauen, Sammeln, Besprechen und Bewerten richtig schlechter Filme. In: Ferstl, P., Folie, S., Leschanz, C., Mallmann, T., & Syrovy, D. (Eds.), Vom Sammeln und Ordnen. Achim Hölter zum 60. Geburtstag gewidmet (pp. 285–302). Berlin: Weidler Buchverlag.

Sarkhosh, K. (2019). Woher kommt die Lust an billigen Trash-Horrorfilmen? Empirische Befunde im Licht des Distancing-Embracing-Modells. In E. Brock & T. Lerchner (Eds.), Denken des Horrors, Horror des Denkens: Erschreckendes, Monströses und Unheimliches aus philosophischer Perspektive (pp. 199–214). Würzburg: Königshausen & Neumann.

Sarkhosh, K. (2018). Kurz und kernig statt lang und erbärmlich? Einige Beobachtungen zum Verhältnis von Erfolg, Staffellaufzeiten und narrativer Dichte in aktuellen ›Quality TV‹-Serien. In M. Baßler & M. Nies (Eds.), Short Cuts. Ein Verfahren zwischen Roman, Film und Serie (pp. 217–247). Marburg: Schüren. https://doi.org/10.5771/9783741000959-217

Sarkhosh, K. (2017). Confectioning World Literature. Reader’s Guides and the Uniformity of Taste. In A. Tomiche (Ed.), Le comparatisme comme approche critique/Comparative literature as a critical approach (Vol. 5, pp. 63–72). Paris: Classiques Garnier.  doi:10.15122/isbn.978-2-406-06536-4.p.0063

Sarkhosh, K. (2017). Trash, Boom, Bang: Ein Forschungsüberblick. In J. Nesselhauf & M. Schleich (Eds.), Banal, trivial, phänomenal. Spielarten des Trash (pp. 11–42). Darmstadt: Büchner.

Sarkhosh, K. (2017). Wenn die Wirklichkeit aus den Fugen gerät. Über das konfliktbeladene Aufeinandertreffen inkompatibler Glaubens- und Erkenntnissysteme in drei britischen fantastischen Filmen des Jahres 1973 (›The Legend of Hell House‹, ›Don’t Look Now‹, ›The Wicker Man‹). In S. Klimek, T. Lambrecht, & T. Kindt (Eds.), Funktionen der Fantastik. Neue Formen des Weltbezugs von Literatur und Film nach 1945 (pp. 77–101). Heidelberg: Winter.

Sarkhosh, K. (2017). »The Land of Lost Content« – Ökokritik im Zeichen von Utopie, Alterität und Nostalgie in Nicolas Roegs Filmen ›Walkabout‹ (1971) und ›The Man Who Fell to Earth‹ (1976). In C. Sollte-Gresser & C. Schmidt (Eds.), Literatur und Ökologie. Neue literatur- und kulturwissenschaftliche Perspektiven (pp. 213–226). Bielefeld: AISTHESIS.

Sarkhosh, K. (2015). Die Macht der Filmbilder. Literaturgeschichte(n) und visuelle Evidenz im Kontext des populären Buchmarktes. In A. Hölter & M. Schmitz-Emans (Eds.), Literaturgeschichte und Bildmedien (pp. 203–230). Heidelberg: Synchron.

Sarkhosh, K. (2014). Die Welt als Archiv – Stanley Kubricks ›Napoleon‹-Projekt. In C. Moser & L. Simonis (Eds.), Figuren des Globalen. Weltbezug und Welterzeugung in Literatur, Kunst und Medien (pp. 657–669). Göttingen: V&Runipress. doi:10.14220/9783737001700.657

Sarkhosh, K. & Ferstl, P. (2014). Introduction: Popular Culture in the Field of ›Undercomplexity‹ and ›Imbalanced Coding‹. In P. Ferstl & K. Sarkhosh (Eds.), Quote Double Quote. Aesthetics between High and Popular Culture (pp. 7–21). Amsterdam: Rodopi.

Sarkhosh, K. (2014). »Sick, sick, sick«? Pornography, Disgust, and the Limit Values of Aesthetics. In P. Ferstl & K. Sarkhosh (Eds.), Quote Double Quote. Aesthetics between High and Popular Culture (pp. 99–120). Amsterdam: Rodopi.

Sarkhosh, K. (2013). Wanderungen auf Pfaden, die sich verzweigen. Relativitätstheoretische und quantenmechanische Annäherungen an das Problem des ›Erzählens‹ bei Nicolas Roeg und Jorge Luis Borges. In A. Strohmaier (Ed.), Kultur – Wissen – Narration. Perspektiven transdisziplinärer Erzählforschung für die Kulturwissenschaften (pp. 246–268). Bielefeld: Transcript. doi:10.14361/transcript.9783839416501.247

Sarkhosh, K. (2013). Freiheit am Draht? Zum Problem sozialer Grundrechte und selbstbestimmter Existenz in virtuellen Welten. In S. J. Berger, P. Ferstl & S. Wedrac (Eds.), (No) Free Lunch. Eine interdisziplinäre Sammlung von Aufsätzen zu sozialen Grundrechten (pp. 17–45). Frankfurt am Main: Peter Lang.

Sarkhosh, K. (2011). ›Trash‹ als ästhetische Kategorie der Postmoderne. In A. Hölter (Ed.), Comparative Arts. Universelle Ästhetik im Fokus der Vergleichenden Literaturwissenschaft. (Beiträge zur XIV. Tagung der Deutschen Gesellschaft für Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft, Münster, 25.-28. November 2008) (pp. 367–377). Heidelberg: Synchron.

Sarkhosh, K. (2011). Metalepsis in Popular Comedy Film. In K. Kukkonen & S. Klimek (Eds.), Metalepsis in Popular Culture (pp. 171–195). Berlin: de Gruyter. doi:10.1515/9783110252804.171

Edited Books

Ferstl, P., & Sarkhosh, K. (Eds.). (2014). Quote Double Quote. Aesthetics between High and Popular Culture. Amsterdam: Rodopi. ISBN 9401210446

Sarkhosh, K. (Ed.). (2013). Johann Elias Schlegel: Vergleichung Shakespears und Andreas Gryphs & Gedanken zur Aufnahme des dänischen Theaters. Wien: Ferstl & Perz.

Monographs

Sarkhosh, K. (2014). Kino der Unordnung, Filmische Narration und Weltkonstitution bei Nicolas Roeg. Bielefeld: Transcript. doi:10.14361/transcript.9783839426678

Lexicon Articles

Sarkhosh, K. (2013). Johann Gottfried Herder: Über die Wirkung der Dichtkunst auf die Sitten der Völker in alten und neuen Zeiten (1781). In R. Zymner & A. Hölter (Eds.), Handbuch Komparatistik. Theorien, Arbeitsfelder, Wissenspraxis (pp. 285–). Stuttgart, Weimar: Metzler. doi:10.1007/978-3-476-05307-7_7

Sarkhosh, K. (2013). Wilhelm von Humboldt: Über die Verschiedenheit des menschlichen Sprachbaues und ihren Einfluß auf die geistige Entwickelung des Menschengeschlechts (1836). In R. Zymner & A. Hölter (Eds.), Handbuch Komparatistik. Theorien, Arbeitsfelder, Wissenspraxis (pp. 286–). Stuttgart, Weimar: Metzler. doi:10.1007/978-3-476-05307-7_7

Sarkhosh, K. (2013). Gotthold Ephraim Lessing: Laokoon: oder über die Grenzen der Malerei und Poesie (1766). In R. Zymner & A. Hölter (Eds.), Handbuch Komparatistik. Theorien, Arbeitsfelder, Wissenspraxis (pp. 287–). Stuttgart, Weimar: Metzler. doi:10.1007/978-3-476-05307-7_7

Sarkhosh, K. (2013). Johann Elias Schlegel: Vergleichung Shakespears und Andreas Gryphs (1741). In R. Zymner & A. Hölter (Eds.), Handbuch Komparatistik. Theorien, Arbeitsfelder, Wissenspraxis (pp. 289–). Stuttgart, Weimar: Metzler. doi:10.1007/978-3-476-05307-7_7

Sarkhosh, K., & Syrovy, D. (2013). Anthologien. In R. Zymner & A. Hölter (Eds.), Handbuch Komparatistik. Theorien, Arbeitsfelder, Wissenspraxis (pp. 337–340). Stuttgart, Weimar: Metzler. doi:10.1007/978-3-476-05307-7_10

Sarkhosh, K. (2013). Verbände. In R. Zymner & A. Hölter (Eds.), Handbuch Komparatistik. Theorien, Arbeitsfelder, Wissenspraxis (pp. 371–376). Stuttgart, Weimar: Metzler. doi:10.1007/978-3-476-05307-7_10

Sarkhosh, K. (2013). Institute im deutschsprachigen Raum. In R. Zymner & A. Hölter (Eds.), Handbuch Komparatistik. Theorien, Arbeitsfelder, Wissenspraxis (pp. 376–380). Stuttgart, Weimar: Metzler. doi:10.1007/978-3-476-05307-7_10

Conference Reports

Sarkhosh, K., & Schönfellner, S. (2010). Der literarische Transfer zwischen Großbritannien, Frankreich und dem deutschsprachigen Raum im Zeitalter der Weltliteratur (1770–1850). Komparatistik. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft, 138–140. urn:nbn:de:hebis:30:3-433808

Kurz, S., Sarkhosh, K., & Schönfellner, S. (2011): Der literarische Transfer zwischen Großbritannien, Frankreich und dem deutschsprachigen Raum im Zeitalter der Weltliteratur (1770-1850). Mitteilungen der Gesellschaft für Buchforschung in Österreich, 1, 167–73. PDF

Reviews

Sarkhosh, K. (2018). Joachim Friedmann. Transmediales Erzählen. Narrative Gestaltung in Literatur, Film, Graphic Novel und Game. Köln: Herbert von Halem 2017 (zuerst erschienen: München, Konstanz: UVK Verlagsgesellschaft 2016). In: Komparatistik. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft, pp. 220–226. urn:nbn:de:hebis:30:3-581328

Sakrhosh, K. (2016). Jeff Thoss: When Storyworlds Collide. Metalepsis in Popular Fiction, Film and Comics (Studies in Intermediality 7). Leiden/Boston: Brill-Rodopi, 2015. In: AAA – Arbeiten aus Anglistik und Amerikanistik 41.2, pp. 93–97. JSTOR

Sarkhosh, K. (2016). Christian Keßler: Wurmparade auf dem Zombiehof. Vierzig Gründe, den Trashfilm zu lieben.  Partyfilmfan. In: Pop-Zeitschrift.de.

Sarkhosh, K. (2015). Claudia Hillebrandt, & Elisabeth Kampmann (Eds.): Sympathie und Literatur. Zur Relevanz des Sympathiekonzeptes für die Literaturwissenschaft. Berlin: Erich Schmidt, 2014 (= Allgemeine Literaturwissenschaft; 19). In: arcadia 50.1, pp. 227–233, doi:10.1515/arcadia-2015-0016

Sarkhosh, K. ( 2013). Marc Föcking, & Astrid Böger (Eds.): James Bond – Anatomie eines Mythos. Heidelberg: Winter 2012 (= Beiträge zur neueren Literaturgeschichte; 289). In: Komparatistik. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft, pp. 175–181. urn:nbn:de:hebis:30:3-432854

Sarkhosh, K. (2012). Simona Bartoli Kucher, Dorothea Böhme, & Tatiana Floreancig (Eds.): Das Subjekt in Literatur und Kunst. Festschrift für Peter V. Zima. Unter Mitwirkung v. Brigitte Pappler. Tübingen: Francke 2011. In: arcadia 47.1, pp. 211–218. doi:10.1515/arcadia-2012-0017

Sarkhosh, K. (2011). Markus Kuhn: Filmnarratologie. Ein erzähltheoretisches Analysemodell. Berlin, New York (de Gruyter) 2011 (= Narratologia; 26). In: Komparatistik. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft, pp. 155–159.  urn:nbn:de:hebis:30:3-433503

Sarkhosh, K. (2010). Sabine Coelsch-Foisner, & Dorothea Flothow (Eds.): High Culture and/ versus Popular Culture. Heidelberg: Universitätsverlag Winter 2009 (= Wissenschaft und Kunst; 12). In: Komparatistik. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft, pp. 183–185. urn:nbn:de:hebis:30:3-433963

Sarkhosh, K. (2010). Martin Schüwer: Wie Comics erzählen. Grundriss einer intermedialen Erzähltheorie der grafischen Literatur. Trier: WVT Wissenschaftlicher Verlag Trier 2008 (= WVT-Handbücher und Studien zur Medienkulturwissenschaft; Bd. 1). In: Komparatistik. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft, pp. 179–182. urn:nbn:de:hebis:30:3-433952

Sarkhosh, K. ( 2008/2009). Daniela Kloock (Ed.): Zukunft Kino. The End of the Reel World. Marburg (Schüren) 2008. In: Komparatistik. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft, pp. 310–314. urn:nbn:de:hebis:30:3-434351

Sarkhosh, K. (2008/2009). 50 Klassiker Deutsche Schriftsteller. Von Grimmelshausen bis Grass. Dargestellt von Joachim Scholl unter Mitarbeit von Klaus Binder. Hildesheim (Gerstenberg) 2007. In: Komparatistik. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft, pp. 289–292. urn:nbn:de:hebis:30:3-434297

Sarkhosh, K. (2007). Bernd Stiegler: Theoriegeschichte der Photographie. München: Wilhelm Fink, 2006. In: Komparatistik. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft, pp. 230–235. urn:nbn:de:hebis:30:3-433426

 

Awards & Grants

2013–2016Postdoctoral research grant of the Max Planck Institute for Empirical Aesthetics, Frankfurt am Main
2011Mobility grant of the Österreichischer Austauschdienst / Austrian agency for international mobility and cooperation in education, science and research (OeAD)
2009Graduate Scholarship, International Research Training Group Interart Studies, Freie Universität Berlin (declined in favour of a research and teaching fellow position at the University of Vienna)

Projects

  • The Feel-Good Movie: Its generic outlines and its emotional impact

    In film criticism, the notion of the "feel-good film" mainly serves as an evaluative term which bears both positive and negative connotations depending on the supposed legitimacy of the films' affective and emotional effect. However, the ...

  • Brain on Screen

    When we go to the cinema, we partake in a complex experience. How does a series of two-dimensional images and sounds blend into an immersive, sometimes lifelike narrative experience? And how do different individuals in the movie theater become ...

Press and Media

Das Seelentröster-Abc

SPIEGEL Wissen 2/2021

Wenn Filme zu Freunden werden

Neue Osnabrücker Zeitung

Humor und Happy End

Psychologie Heute

Wechselbad der Gefühle: Studie zu Wohlfühlfilmen

Deutschlandfunk - Aus Kultur- und Sozialwissenschaften

Light as a fairy tale

Research in Germany

So bad it’s freakin’ awesome

wissenschaftsgeschichten.de

Trashfilme für die Wissenschaft?

Max-Planck-Deutschlandreise – #wonachsuchstdu (YouTube)

Trashfilme: Geiler Scheiß

Deutschlandfunk Nova

Trash - warum?

Kölncampus - Das Kölner Hochschulradio

So schlecht, das ist Kult!

Deutschlandradio Kultur

Die Lust am filmischen Müll

eldoradio - Campusradio für Dortmund

Kunstkino mit fliegenden Haien

Frankfurter Allgemeine Zeitung