Vita
Academic Education
2020 | Habilitation, University of Basel (Conceptualization of form in music) |
2002 | Basel University, Ph.D. in musicology (Project on early twelve-tone works of Anton Webern, published 2003) |
1986-1996 | University studies (Musicology, Music theory, Philosophy, German literature) at Berlin, King’s College London and Heidelberg (Magister Artium, University of Heidelberg, 1996) |
Career
Since 2020 | Temporary Professor, Historical musicology at the University of Hamburg |
Since 2018 | Max Planck Institute for Empirical Aesthetics, Research Associate |
Since 2012 | Basel University, Music Department, Research Associate and Lecturer |
2006-2012 | University of North Carolina at Chapel Hill, Assistant Professor of Music |
2004-2005 | Stanford University, Music Dept., Post-Doctoral Scholar (Feodor-Lynen-Fellow; Alexander von Humboldt-Foundation) |
2002-2004 | Staatliches Institut für Musikforschung Preußischer Kulturbesitz, Research Assistant |
Publications
Monographs
Wörner, F. (2003). "was die Methode der ’12 Ton-Komposition’ alles zeitigt.": Anton Weberns Aneignung der Zwölftontechnik 1924-1935. Bern: Peter Lang.
Edited Writings
Jeßulat, A. & Wörner, F. (Eds.). (2019). Graphische Darstellungen in der Musiktheorie. Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie16 (1) doi.org/10.31751/i.48
Scheideler, U. & Wörner, F. (Vol.-Eds.). Grimm, H. & Wald-Fuhrmann, M. (Series-Eds.). (2017). Lexikon Schriften über Musik: Vol. 1. Musiktheorie von der Antike bis zur Gegenwart. Kassel/Stuttgart: Bärenreiter/Metzler.
Wörner, F., Scheideler, U. & Rupprecht, P. (Eds.). (2017). Tonality Since 1950. Stuttgart: Steiner.
Scheideler, U. & Wörner, F. (Eds.). (2017). Analyse und Skizzenforschung (= Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie, 14 [2]). www.gmth.de/zeitschrift/ausgabe-14-2-2017/inhalt.aspx
Wörner, F., Sprau, K. & Weidner, V. (Eds.). (2016). Musiktheorie und Digital Humanities (= Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie, 13 [2]). www.gmth.de/zeitschrift/ausgabe-13-2-2016/inhalt.aspx
Sprau, K. & Wörner F. (Eds.). (2015). Varia (= Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie, 12 [2]). www.gmth.de/zeitschrift/ausgabe-12-2-2015/inhalt.aspx
Wörner, F., Scheideler, U. & Rupprecht, P. (Eds.). (2012). Tonality 1900–1950: Concept and Practice. Stuttgart: Steiner.
Books Sections and Articls
Wörner, F. (2018). Narrativität in Artur Schnabels Klavierquintett (1915/16). In A. Dümling (Ed.), Artur Schnabel. Interpret, Pädagoge und Komponist: Schriftenreihe der Hochschule für Musik Saar (pp. 117-141). St. Ingbert: Röhrig Universitätsverlag.
Wörner, F. (2017). Tonality as ‘Irrationally Functional Harmony’: Thomas Adès’s Piano Quintet. In F. Wörner, U. Scheideler, & P. Rupprecht (Eds.), Tonality Since 1950 (pp. 295-311). Stuttgart: Steiner.
Wörner, F. (2016). Notenbild und Metatext. Textgenetische Perspektiven auf den zweiten Satz (‘Kleiner Flügel Ahornsamen’) von Weberns Kantate op. 29. In T. Ahrend & M. Schmidt (Eds.), Webern-Philologien (pp. 99-122). Wien: Lafite.
Wörner, F. (2014). Zur Konzeption ‘musikalisches Hören’ in der Musiktheorie von Ernst Kurth. In E. Aschermann & M. Kaiser-el-Safti (Eds.), Gestalt und Gestaltung in interdisziplinärer Perspektive (pp. 205-218). Bern:Lang.
Wörner, F. (2015). Das Lied als Experimentierfeld. In T. Ahrend (Ed.), Der junge Webern (pp. 91-111). Wien: Lafite.
Wörner, F. (2014). Transmitting Schoenberg’s Legacy into a New World: Patricia Carpenter’s Contribution. In F. Meyer, C. J. Oja, W. Rathert & A. C. Shreffler (Eds.), Crosscurrents. American and European Music in Interaction, 1900-2000 (pp. 425-434), Woodbridge: The Boydell Press.
Wörner, F. (2013). Otakar Hostinský, the Musically Beautiful, and the Gesamtkunstwerk. In N. Grimes, S. Donovan, & W. Marx (Eds.), Rethinking Hanslick. Music, Form, and Expression (pp. 70-87). Rochester, NY: University of Rochester Press.
Wörner, F. (2012). Constructive and Destructive Forces: Ernst Kurth’s Concept of Tonality. In F. Wörner, U. Scheideler & P. Rupprecht (Eds.), Tonality 1900-1950: Concept and Practice (pp. 125-139). Stuttgart: Steiner.
Wörner, F. (2009). ‘Thematicism’: Geschichte eines analytischen Konzepts in der amerikanischen Musiktheorie. Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie 6 (1), 77–89. www.gmth.de/zeitschrift/artikel/428.aspx
Wörner, F. & Vlhová-Wörner, H. (2008). Leo Kestenberg a Společnost pro hudební výchovu ve víru mezinárodní politiky a sporů uvnitř československého hudebního života [Leo Kestenberg and the Society for music education amongst the turmoil of national and international cultural politics during the interwar periode]. Hudební věda, 45 (3-4), 245-294.
Wörner, F. & Vlhová-Wörner, H. (2008). Leo Kestenberg und die Prager Gesellschaft für Musikerziehung. In S. Fontaine, U. Mahlert, D. Schenk & T. Weber-Lucks (Eds.). Leo Kestenberg. Musikpädagoge und Musikpolitiker in Berlin, Prag und Tel Aviv (pp. 205-243). Freiburg i. Br.: Rombach.
Wörner, F. (2008). Der Einfluss der Gestalttheorie auf die deutsche Formenlehre-Tradition im ersten Drittel des 20. Jahrhunderts. In J. P. Sprick, R. Bahr & M. von Troschke (Eds.). Musiktheorie im Kontext. 5. Kongress der Gesellschaft für Musiktheorie Hamburg 2005 (pp. 403-415). Berlin: Weidler.
Wörner, F. (2007). Form als Wesen des musikalischen Kunstwerkes. Zur phänomenologischen Musikbetrachtung von Arthur Wolfgang Cohn und Hans Mersmann. Musiktheorie, 21 (3), 261-274.
Wörner, F. (2005). Vermittlung von Schönbergs Zwölftontechnik. Konzeption und Verfahrensweisen in den Lehrbüchern zur Zwölftontechnik im deutschsprachigen Raum in den 1950er Jahren (Eimert, Jelinek, Rufer). In Schachzüge Arnold Schönbergs. Dodekaphonie und Spiele-Konstruktionen (= Journal of the Arnold Schoenberg Center) (pp. 275-292). Wien: Arnold Schoenberg Center/Privatstiftung.
Wörner, F. (2004). ‘From technique to mystery’: Artur Schnabels künstlerisches Selbstverständnis in seinen frühen Streichquartetten. In B. A. Föllmi (Ed.) Das Streichquartett in der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts : Bericht über das dritte Internationale Symposion Othmar Schoeck in Zürich, 19. und 20. Oktober 2001 (pp. 279-298). Tutzing: Schneider.
Wörner, F. (2004). Das Schönberg-Bild von Heinrich Jalowetz. Hudební věda, 41 (1-2), 49-62.
Wörner, F. (2003). Ein fast vergessenes Opus Magnum: Artur Schnabels Drittes Streichquartett. In W. Grünzweig (Ed.). Artur Schnabel. Bericht über das Internationale Symposion Berlin 2001 (pp. 43-59). Hofheim: Wolke.
Wörner, F. (2001). ‘Nachahmung’ und ‘Überbietung’ durch Webern. Aspekte einer komplexen Interaktion. In A. Meyer & U. Scheideler (Eds.), Autorschaft als historische Konstruktion : Arnold Schönberg - Vorgänger, Zeitgenossen, Nachfolger und Interpreten (pp. 189-220). Stuttgart & Weimar: Metzler.
Wörner, F. (2001). ‘… mit dem 3. das Stück flott hinausschmeißen’ – Zu Anton Weberns Korrekturen im 3. Satz seines Konzertes op. 24. In Mitteilungen der Paul Sacher Stiftung14, 14-18.
Wörner, F. (2000). Das Werk eines ‘ausgesprochen modernen Komponisten’: Conrad Becks Festspiel ’St. Jakob an der Birs’ (1943-44). In U. Mosch (Ed.), ‘Entre Denges et Denezy ...’: Dokumente zur Schweizer Musikgeschichte 1900-2000 (pp. 436-442). Mainz: Schott.
Wörner, F. (2000). Zwölftonreihenstruktur und satztechnische Disposition: Überlegungen zu Anton Weberns Streichtriosätzen M. 273 und M. 278. In Schweizer Jahrbuch für Musikwissenschaft N. F.20, 277-295.
Introductions:
Scheideler, U. & Wörner, F. (2017). Einleitung zu Band 1. In U. Scheideler & F. Wörner (Vol.-Eds.). H. Grimm & M. Wald-Fuhrmann (Series-Eds.). (2017). Lexikon Schriften über Musik: Vol. 1. Musiktheorie von der Antike bis zur Gegenwart (pp. IX-X). Kassel/Stuttgart: Bärenreiter/Metzler.
Wörner, F., Scheideler, U. & Rupprecht, P. (2017). Introduction. In F. Wörner, U. Scheideler & P. Rupprecht (Eds.). Tonality Since 1950 (pp. 11-24). Stuttgart: Steiner.
Scheideler, U. & Wörner, F. (2017). Editorial. U. Scheideler & F. Wörner (Eds.). Analyse und Skizzenforschung. Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie, 14 (2). www.gmth.de/zeitschrift/ausgabe-14-2-2017/inhalt.aspx
Sprau, K. & Wörner, F. (2017). Editorial. F. Wörner, K. Sprau & V. Weidner (Eds.). Musiktheorie und Digital Humanities. Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie, 13 (2), 165-169. www.gmth.de/zeitschrift/artikel/924.aspx
Sprau, K. & Wörner, F. (2015). Editorial. Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie, 12 (2), 153–155. www.gmth.de/zeitschrift/artikel/835.aspx
Wörner, F., Scheideler, U. & Rupprecht, P. (2012). Introduction. In F. Wörner, U. Scheideler & P. Rupprecht (Eds.). Tonality 1900–1950: Concept and Practice (pp. 11-22). Stuttgart: Steiner.
Awards & Grants
Awards & Grants
2010-2012 | TransCoop Programm der Alexander von Humboldt Stiftung |
2010 | Junior Faculty Development Award, University of North Carolina at Chapel Hill |
2007; 2010 | Fellow des Mannes Institute for Advanced Studies in Music Theory |
2006 | Emmy-Noether-Programm (DFG) |
2004-2005 | Feodor-Lynen-Fellow der Alexander-von-Humboldt Stiftung |
2001 | Forschungsstipendium der Paul Sacher Stiftung Basel |
Projects
- Lexicon of Writings on Music
While lexicons of relevant texts have long been available in many disciplines, such tools are missing for the large range of writings on music. This is despite the fact that alongside compositions and musical practices themselves, texts about ...