Kerstin Schoof

 

 

Vita

Academic Education

2007–2009Master of Arts in Library and Information Science (LIS), Humboldt-University Berlin, Germany
2001–2006Magister Artium (M.A.) in Cultural Studies, Sociology, Media and Communications, Humboldt-University Berlin, Germany
1997–2000BA (Hons) Sociology and Communications, University of London, Goldsmiths College

Career

Since 04/2014Head of the Library at the Max Planck Institute for Empirical Aesthetics, Frankfurt/Main, Germany
Since 2010Lecturer for Empirical Methods in Library and Information Science at  the University of Applied Sciences, Hamburg (HAW), Stuttgart Media University (HdM) and the University of Applied Sciences, Potsdam (FHP), Germany
2009–2014Head of the Social Sciences, Economics and Law Department at Oldenburg University Library, Germany
2007–2009Trainee at Oldenburg University Library, Germany

Publications

Schoof, K. (2022). Die Hochschulbibliothek als Lernort: Zugänge und Befunde einer ethnografischen Nutzungsforschung. In D. Meyer, J. Reuter, & O. Berli (Eds.), Ethnografie der Hochschule: Zur Erforschung universitärer Praxis (pp. 151-172). Bielefeld: transcript.

Grund, S., Schoof, K., & Warmbrunn, J. (2021). 75 Jahre gemeinsame Interessenvertretung und enge Kooperation: Vergangenheit, Gegenwart und Zukunft der Arbeitsgemeinschaft der Spezialbibliotheken (AspB). BuB: Forum Bibliothek und Information,73(8-9), 480-483.

Nix, S., Schoof, K., & Seeliger, F. (2019). Anthropology meets library. In S. Klocke-Daffa (Ed.), Angewandte Ethnologie: Perspektiven einer anwendungsorientierten Wissenschaft (pp. 659-682). Wiesbaden: Springer VS.

Nix, S., & Schoof, K. (2018). Spitzenservice für Experten: Spezialbibliotheken im digitalen Zeitalter. Politik & Kultur,4, 7. PuK 04/2018

Futterlieb, K., & Schoof, K. (2016). That special place. In K. Umlauf, K. U. Werner, & A. Kaufmann (Eds.), Strategien für die Bibliothek als Ort: Festschrift für Petra Hauke zum 70. Geburtstag (pp. 189-202). Berlin: de Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110481037-014

Schoof, K. (2014). Ethnografische Methoden in der bibliothekarischen Aus- und Fortbildung. Bibliothek Forschung und Praxis, 38(2), 208. doi:10.1515/bfp-2014-0025

Andermann, H., & Schoof, K. (2013). "Kataloge der Zukunft: RDA und Suchmaschinen". In U. von Hohoff, H. Schnelling, H. Steenweg, S. Kriese & D. Sommer (Eds.), ABI-Technik (Vol. 33, pp. 156). doi:10.1515/abitech-2013-0024

Schoof, K., & Schimpf, A. (2013). Webdesign: Eine Kernkompetenz für Bibliothekare? BuB : Forum Bibliothek und Information, 65(7/8), 514-517. Heft-BuB_07_2013.pdf

Schoof, K., Bauer, C., Braun, S., Gläser, C., Franke, F., Kannenberg, S., . . . Weckmann, H.-D. (2013). Die Hochschule zum Lernraum entwickeln 2013 - Empfehlungen der DINI-AG "Lernräume“ (Deutsche Initiative für Netzwerkinformationen DINI Ed.). Kassel: Kassel University Press GmbH. d-nb.info

Schoof, K. (2010). Kooperatives Lernen als Herausforderung für Universitätsbibliotheken - Veränderungen in der Konzeption und Nutzung von Lernräumen (K. Umlauf Ed. Vol. 277). Berlin: Humboldt-Universität zu Berlin - Institut für Bibliotheks- und Informationswissenschaft. edoc.Hu-Berlin

Awards & Grants