Prof. Dr. Melanie Wald-Fuhrmann

Research Focus

  • Aesthetics of music (historical, transcultural and empirical perspectives)
  • Aesthetic experience of music (theoretical and empirical approaches)
  • Musical taste
  • Music and meaning
  • Sociology and anthropology of music
  • Music practices and music cultures from the Renaissance to the early 19th century
  • History of musicology

Vita

Academic Education

2009 Musicology and classics (Greek) at the universities of Rostock, Marburg, Salzburg (Austria) and FU Berlin (M.A. from Berlin)
2005Dr.phil., University of Zurich (Athanasius Kircher´s “Musurgia universalis”, published 2006)
1997-2002Habilitation, University of Zurich (Melancholy in instrumental music around 1800, published 2010)

Career

Since 2013Director of the Music Department
2011-13Professor for sociology and historical anthropology of music at the Humboldt-Universität zu Berlin
2010/11Professor for musicology at the Musikhochschule Lübeck
2003-2010Research assistant and assistant professor at the Institute for musicology in Zurich (Switzerland)

Academic Activities

  • ordentliches Mitglied der Wissenschaftlichen Gesellschaft an der Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt am Main
  • korrespondierendes Mitglied der Akademie der Wissenschaften und der Literatur, Mainz
  • Mitglied im Zentrum für Klassikforschung, Klassik Stiftung Weimar

Publications

Monographs

Wald-Fuhrmann, M. & van der Hoven, L. (2014). La musique c'est moi! Friedrichs II. klingender Weg zur historischen Größe. Berlin: Vergangenheitsverlag.

Fuhrmann, W. & Wald-Fuhrmann, M. (2013). Ahnung und Erinnerung: Die Dramaturgie der Leitmotive bei Richard Wagner. Kassel: Bärenreiter, Berlin: Henschel.

Feldhoff, S. R. & Wald-Fuhrmann, M. (2011)."… und war es an der Zeit, daß Lübeck nicht zurückblieb": Zur Geschichte der professionellen Musikausbildung in Lübeck seit 1911. Lübeck: Musikhochschule Lübeck.

Fuhrmann, W. & Wald-Fuhrmann, M. (2010). Haydn und Bach (Jahresgabe 2010 der internationalen Bach-Gesellschaft Schaffhausen). Stuttgart: Carus.

Wald-Fuhrmann, M. (2010)."Ein Mittel wider sich selbst.": Melancholie in der Instrumentalmusik um 1800. Kassel: Bärenreiter. (Habilitationsschrift)

Wald-Fuhrmann, M. (2006). Welterkenntnis aus Musik. Athanasius Kirchers "Musurgia universalis" und die Universalwissenschaft im 17. Jahrhundert (Schweizer Beiträge zur Musikforschung 4). Kassel: Bärenreiter. (Dissertation)

Edited Books

Scheideler, U., & Wörner, F. (Vol.-Eds.). Grimm, H., & Wald-Fuhrmann, M. (Series-Eds.). (2017). Lexikon Schriften über Musik: Vol. 1. Musiktheorie von der Antike bis zur Gegenwart. Kassel/Stuttgart: Bärenreiter/Metzler

Wald-Fuhrmann, M. & Wiesenfeldt, C. (Eds.). (2015). Der Komponist Friedrich Ludwig Aemilius Kunzen (1761-1817): Gattungen, Werke, Kontexte. Köln/Wien: Böhlau.

Schneider, S., Wald-Fuhrmann, M. & Watzka, C. (Eds.). (2015-). epiFaNIen – Frühe Neuzeit interdisziplinär. Göttingen:V&R unipress.

Wald-Fuhrmann, M. (Ed.). (2014). Steinbruch oder Wissensgebäude? Zur Rezeption von Athanasius Kirchers "Musurgia universalis" in Musiktheorie und Kompositionspraxis (= Bibliotheca Helvetica Romana 34). Basel: Schwabe.

Wald-Fuhrmann, M. & Pietschmann, K. (Eds.). (2013). Der Kanon der Musik: Theorie und Geschichte. Ein Handbuch. München: edition text + kritik.

Wald-Fuhrmann, M. (Ed.). (2010-2013). Acta Mozartiana. Zeitschrift der Deutschen Mozart-Gesellschaft. Augsburg: Deutsche Mozartgesellschaft.

Wald-Fuhrmann, M. (Ed.). (2013). Musikkultur am Hof Katharinas der Großen. Themenheft der Tonkunst (1/2013). Weimar: Die Tonkunst e.V.

Wald-Fuhrmann, M. (Ed.). (2008). Das klingende Himmelreich: Historische Konzepte einer anagogisch wirksamen Musik. (Musiktheorie 23). Laaber: Laaber.

Wald-Fuhrmann, M. (Ed.). (2006). Athanasius Kircher: Musurgia universalis. Reprint der deutschen Teilübersetzung von Andreas Hirsch 1662. Kassel: Bärenreiter.

Book Sections and Articles

Wald-Fuhrmann, M., Toelle, J., & Seibert, Ch. (2018). Live und interaktiv: ästhetisches Erleben im Konzert als Gegenstand empirischer Forschung. In M. Tröndle (Ed.), Das Konzert II Beiträge zum Forschungsfeld der Concert Studies Martin Tröndle (pp. 425-447).Bielefeld: transkript.

Cohrdes, C., Wrzus, C., Wald-Fuhrmann, M., & Riediger, M. (2018). „The sound of affect”: Age differences in perceiving valence and arousal in music and their relation to music characteristics and momentary mood. Musicae Scientiae. 1-23. 2018. DOI: 10.1177/1029864918765613

Wald-Fuhrmann, M. (2017). Ursprungsmythen als Wesensbestimmungen in der Musik. In S. Wegner (Hrsg.) Über den Ursprung von Musik. Mythen, Legenden und Geschichtsschreibungen (pp. 39- 48). Würzburg: Verlag Königshausen & Neumann.

Dyck-Hemming, A. van & Wald-Fuhrmann, M. (2016). Vom Datum zum historischen Zusammenhang. Möglichkeiten und Grenzen einer fachgeschichtlichen Datenbank. In S. Bolz, M. Kelber, I. Knoth & A. Langenbruch (Hrsg.), Wissenskulturen der Musikwissenschaft. Generationen – Netzwerke – Denkstrukturen (pp. 261-278), Bielefeld: transcript.

Wald-Fuhrmann, M. (2016) „Instar Bibliothecae instructissimae“: Zum enzyklopädistischen Zugriff auf Musik im 16. und frühen 17. Jahrhundert. Musiktheorie, 31 (1), pp. 78–90.

Wald-Fuhrmann, M. 2015). Die Gefährdung der Geselligkeit durch die Musik: Weltflucht, Entrückung und absolute Musik. In G. Oesterle & T. Valk (Eds.), Riskante Geselligkeit. Spielarten des Sozialen um 1800 (pp. 293-310). Würzburg: Verlag Königshausen & Neuman.

Wald-Fuhrmann, M. (2015). Der beste Song oder der kleinste gemeinsame Nenner?: Das kollektive Werten beim ESC. Österreichische Musikzeitschrift,70(4), pp. 56-58.

Wald-Fuhrmann, M. (2015). Zwischen Volkston und musikalischer Lyrik: Kunzens Liedschaffen. In M. Wald-Fuhrmann, & C. Wiesenfeldt (Hrsg.), Der Komponist Friedrich Ludwig Aemilius Kunzen (1761-1817): Gattungen. Werke. Kontexte. (pp. 189-212). Köln; Wien: Böhlau.

Wald-Fuhrmann, M. (2015). „Musica veteris specimen“: falsche und fehlende Exempla in der Musik. In K. Zimmer (Hg.), Rezeption, Zeitgeist, Fälschung – Umgang mit Antike(n): Akten des Internationalen Kolloquiums am 31. Januar und 1. Februar 2014 in Tübingen (pp. 155-166). Rahden, Westf.: Leidorf.

Wald-Fuhrmann, M. (2015). Modell Orpheus: Die Erfindung des virtuosen Instrumentalisten aus den Bedingungen der Spiritus-Konzeption. In S. Schneider (Ed.), Aisthetics of the Spirits. Spirits in early modern science, religion, literature and music (epiFaNien - Frühe Neuzeit interdisziplinär, Vol. 1, pp. 213-243). Göttingen: V&R unipress.

Wald-Fuhrmann, M. (2015). Musik in der Buchkultur. Sammeln, Musizieren, Präsentieren. In N. Schwindt (Hrsg.), Die Musik in der Kultur der Renaissance. Kontexte, Disziplinen, Diskurse. (Handbuch der Musik der Renaissance, Bd. 5, pp. 363-397). Laaber: Laaber.

Wald-Fuhrmann, M. (2014). Natur und Kunst. Zum Transfer lebensweltlicher Klangphänomene in komponierte Musik. In W. G. Schmidt (Hrsg.). Faszinosum „Klang"(S. 136-155). Anthropologie, Medialität, kulturelle Praxis. Berlin: Walter de Gruyter.

Wald-Fuhrmann, M. (2014). Mit Pauken und Trompeten - Strategien und Dokumentation des zeremoniellen Einsatzes von Musik am Papsthof des ausgehenden 15. Jahrhunderts. In K. Pietschmann (Hrsg.). Musikalische Performanz und päpstliche Repräsentation in der Renaissance (=Jahrbuch der Renaissancemusik 11.2012, pp. 139-155). Kassel: Bärenreiter.

Wald-Fuhrmann, M. (2014). Zukunftsexperimente in Werk und Leben: Richard Wagner in Magdeburg. In L. Lütteken (Hrsg.) Das ungeliebte Frühwerk: Richard Wagners „Liebesverbot". (Wagner in der Diskussion, Band 12, pp. 27-44). Würzburg: Königshausen & Neumann.

Wald-Fuhrmann, M. (2014). Kircher in Wien: Einflüsse auf Theorie und Kompositionspraxis. In M. Wald-Fuhrmann (Hrsg.). Steinbruch oder Wissensgebäude? Zur Rezeption von Kirchers Musurgia universalis in Musiktheorie und Kompositionspraxis (= Bibliotheca helvetica romana 34, pp. 107-129). Basel: Schwabe.

Wald-Fuhrmann, M. (2013). Caesare iubente? Fürstliche Repertoirepolitik in der frühen Neuzeit zwischen Repräsentation, Identitätsbildung und Memoria. In K. Pietschmann & M. Wald-Fuhrmann (Hrsg.). Der Kanon der Musik. Theorie und Geschichte. Ein Handbuch (pp. 343–375). München: edition text & kritik.

Wald-Fuhrmann, M. (2013). Musikwissenschaft. In G. Rippl & S. Winko (Hrsg.). Handbuch Kanon und Wertung: Theorien, Instanzen, Geschichte (pp. 371-386). Stuttgart: J. B. Metzler.

Wald-Fuhrmann, M. (2013). Musik und Subjektivität. In M. Calella & N. Urbanek (Hrsg.). Historische Musikwissenschaft: Grundlagen und Perspektiven (pp. 289-306). Stuttgart: J. B. Metzler.

Wald-Fuhrmann, M. (2013). Entfremdung vom Vertrauten. Das Tonsystem als kompositorischer Problemraum und Herausforderung für die Theorie. In M. Calella & L. Schmidt (Hrsg.). Komponieren in der Renaissance: Lehre und Praxis. (Handbuch der Musik der Renaissance. Band 2, pp. 65-103). Laaber: Laaber.

Wald-Fuhrmann, M. (2012). Parsifal: Ein Bühnenweihfestspiel in 3 Aufzügen. In L. Lütteken (Hrsg.). Wagner-Handbuch (pp. 391-400). Kassel: Bärenreiter.

Wald-Fuhrmann, M. (2012). Musik und Universalwissenschaft – Musik als Universalwissenschaft. In D. Altenburg & R. Bayreuther (Hrsg.). Musik und kulturelle Identität: Bericht über den XIII. Internationalen Kongress der Gesellschaft für Musikforschung (Bd. 2, pp. 315-324). Kassel: Bärenreiter.

Wald-Fuhrmann, M. (2012). Between Heaven and Earth: Some thoughts on possible semantics of the cantus firmus motet. In T. Schmidt Beste (Hrsg.). The motet around 1500 (Epitome musical, pp. 545-569). Turnhout: Brepols.

Wald-Fuhrmann, M. (2012). Philologie am Heiligen Geist. Zum Verhältnis von Programmatik und Methode der nachtridentinischen Choralreformen. In K. Pietschmann (Hrsg.). Papsttum und Kirchenmusik vom Mittelalter bis zu Benedikt XVI. Positionen, Entwicklungen, Kontexte (Analecta musicologica, pp. 95-123). Kassel: Bärenreiter.

Wald-Fuhrmann, M. (2012). "Maggior d’Orfeo". Künstlerischer Erfolg als Weg in die Elite? Überlegungen zur Selbstdarstellung und Fremdwahrnehmung Händels in Italien. Göttinger Händel-Beiträge, 14, pp. 115-137.

Wald-Fuhrmann, M. (2012). Wiener Musiktheorie des 17. Jahrhunderts: protestantisch, römisch, eigenständig? Fragen an ein exemplarisches Corpus. In D. Torkewitz (Hrsg.). Im Schatten des Kunstwerks I. Komponisten als Theoretiker in Wien vom 17. bis Anfang 19. Jahrhundert (Wiener Veröffentlichungen zur Theorie und Interpretation der Musik 1, pp. 1-37). Wien: Praesens.

Wald-Fuhrmann, M. (2012). Zahlen als Darstellungsmodi von Musik. Zur didaktischen und symbolischen Funktion einer (nicht nur) mittelalterlichen Analogiebeziehung. In M. Wedell (Hrsg.). Was zählt. Ordnungsangebote, Gebrauchsformen und Erfahrungsmodalitäten des »numerus« im Mittelalter (Pictura et Poesis 31, pp. 155-183). Köln: Böhlau.

Wald-Fuhrmann, M. (2012). Die Motette im 15. Jahrhundert, ihre Kontexte und das geistliche Hören: Forschungsüberblick und Perspektiven. In L. Lütteken (Hrsg.). Normierung und Pluralisierung. Struktur und Funktion der Motette im 15. Jahrhundert (pp. 57-86). Kassel: Bärenreiter.

Wald-Fuhrmann, M. (2011). Altneue Musik. Zur Auseinandersetzung Isabel Mundrys mit Dufay, Scandello und Couperin. In U. Tadday (Hrsg.). Isabel Mundry (pp. 51-72). München: Musik-Konzepte Sonderband XI/2011.

Wald-Fuhrmann, M. (2011). Exkurs zu Glareans Vertonung der "Expostulatio Christi" des Erasmus, zu: Barbara Mahlmann-Bauer: Frömmigkeit zwischen Reformation und Gegenreformation im antiken Gewand. Das Beispiel der Gedichte Heinrich Glareans. In U. Heinen (Hrsg.). Welche Antike? Konkurrierende Rezeptionen des Altertums im Barock (Bd. 2, pp. 667–721). Wiesbaden: Harrassowitz.

Wald-Fuhrmann, M. (2010). Das Genie zwischen Apoll und Bach: Zum Haydn-Porträt von Isidor Neugaß. In W. Fuhrmann & M. Wald (Hrsg.). Haydn und Bach  (Jahresgabe 2010 der internationalen Bach-Gesellschaft Schaffhausen, pp. 6–13). Stuttgart: Carus.

Wald-Fuhrmann, M. (2010). Geistliche Vokalmusik. In H. J. Hinrichsen (Hrsg.). Bruckner-Handbuch (pp. 224–289). Kassel: Bärenreiter.

Wald-Fuhrmann, M. (2010). Verführung zur Konversion: Händel, Scarlatti und das römische Oratorium um 1700. Jahrbuch des Staatlichen Instituts für Musikforschung 2010,  pp. 99–122.

Wald-Fuhrmann, M. (2010). Die ungleichen Zwillinge: Matthesons deutsche Ausgabe von Mainwarings "Memoirs of the Life of the late George Frederick Handel" als Medium der Selbstreflexion. In B. Jahn & W. Hirschmann (Hrsg.). Mattheson als Vermittler und Initiator. Wissenstransfer und die Etablierung neuer Diskurse in der ersten Hälfte des 18. Jahrhunderts (pp. 165 ff.). Hildesheim: Olms.

Wald-Fuhrmann, M. (2010). Zur Poetik zweier (Ideen-) Landschaften: Mendelssohn in der Schweiz und in Schottland. In L. Lütteken (Hrsg.). Mendelssohns Welten (Zürcher Festspielsymposium 2, pp. 126–161) Kassel: Bärenreiter.

Wald-Fuhrmann, M. (2010). "Ein curios melancholisches Stückchen": Die düstere Seite von Haydns fis-Moll Sinfonie Hob. I/45 und einige Gedanken zur Pantomime in der Instrumentalmusik. Studia musicologica, 51, pp. 79–90.

Wald-Fuhrmann, M. (2009). Der Rückzug der Aufklärung in die Musik. Gottfried van Swieten in Wien. In Haydn im Jahrhundert der Aufklärung. Zeitschrift der Deutschen Gesellschaft für die Erforschung des 18. Jahrhunderts 33 (2), pp. 203–220.

Wald-Fuhrmann, M. (2008). Johann Peter Lysers General: Übersicht der Geschichte der Musik in Europa (1856) – Edition, Einführung und Kommentar. Acta Mozartiana, 55, pp. 147–166.

Wald-Fuhrmann, M. (2008). "Unaussprechliche Traurigkeit": Zur Bewältigung von Melancholie in Musik. In S. Schmidt (Hrsg.). Einsamkeit und Geselligkeit um 1800 (Regensburger Beiträge zur Genderforschung, Bd. 3, pp. 141–161). Heidelberg: Universitätsverlag Winter.

Wald-Fuhrmann, M. (2008). "Discors Concordia". Ideengeschichtliche Spurensuche zu Athanasius Kirchers musikalischem Staatsmodell. Zeitschrift für Ästhetik und allgemeine Kunstwissenschaft, 53, pp. 285–321.

Wald-Fuhrmann, M. (2008). Kanon, Kombinatorik, Echomusik. Die musikalische Vermittlung zwischen Himmel und Erde in der Frühen Neuzeit. Musiktheorie, 23, pp. 51–70.

Wald-Fuhrmann, M. (2007). Musica Regia. Komponieren als Herrschaftsakt. Musiktheorie, 22, pp. 35–48.

Wald-Fuhrmann, M. (2007). Melancholie in Mozarts Instrumentalmusik: Biographische Legende oder ästhetische Praxis? Acta Mozartiana, 54, pp. 31–54.

Wald-Fuhrmann, M. (2006). Moment musical: Die Wahrnehmbarkeit der Zeit durch Musik. Das Achtzehnte Jahrhundert, 30 (2), pp. 207–220.

Wald-Fuhrmann, M. (2006). Die Beendigung der Geschichte – Glarean, Kircher und die katholische deutsche Musiktheorie. In N. Schwindt (Hrsg.). Rettung aus dem Geist der Antike: Der Humanist Heinrich Glarean. (Trossinger Jahrbuch für Renaissancemusik, Bd. 5, pp. 281–300). Kassel: Bärenreiter.

Wald-Fuhrmann, M. (2006). Zum Projekt eines universalen Friedens durch Musik. Ein lutherischer Pfarrer übersetzt einen Jesuiten. In M. Wald (Hrsg.). Athanasius Kircher: Musurgia universalis. Reprint der deutschen Teilübersetzung von Andreas Hirsch 1662 ( pp. 7–14). Kassel: Bärenreiter.

Wald-Fuhrmann, M. (2005). Das Überhörbare – Musik als Ambiance im 20. Jahrhundert. Ambiance (Düsseldorf K21 Kunstsammlung, pp. 34 ff.). Köln: Snoeck.

Book Sections and Articles (in press)

Dannecker, K.-P., Wald-Fuhrmann, M. Wirkungsästhetik: Ein neuer Ansatz für eine transdisziplinäre empirische Liturgieforschung (published in Liturgisches Jahrbuch 2/2018)

Wald-Fuhrmann, M. Empirische Ansätze zur Erforschung musikalischen Ausdrucks. In J. Stolzenberg (Eds.): Ausdruck in der Musik.

Uppenkamp. B. & Wald-Fuhrmann, M. (Eds.). (forthcoming). Musikalische Kunst: Ein Führer durch die Staatlichen Museen zu Berlin. Kön/Wien: Böhlau.

Wald-Fuhrmann, M. Die private Muse? Zur weltlichen Musik am Mecklenburg-Schweriner Hof unter Friedrich II. und Friedrich Franz I. In A. Waczkat & J. Heidrich (Eds.), Utopie und Idylle. Der Mecklenburg-Schweriner Hof in Ludwigslust.

Wald-Fuhrmann, M. Tragischer Verzicht auf Goethe: Lehárs Singspiel „Friederike“ (1928). In W. Fuhrmann (Eds.), Die Operette und das Tragische.

Wald-Fuhrmann, M. Die Bedeutung von Musiksammlungen für die Entstehung der Musikwissenschaft. In Barbara Wiermann (Eds.), Sammeln, Musizieren, Forschen. Zur Dresdner höfischen Musik des 18. Jahrhunderts (Symposium zum 200-jährigen Bestand der Musikabteilung der SLUB).

 

 

Awards & Grants

2015Decoration with the Marsilius Medal of the Marsilius Kolleg of Heidelberg University
2009Max Weber-Preis of the Bavarian Academy of Sciences, 2009
2009Hermann-Abert-Preis of the Gesellschaft für Musikforschung (German society for music research), 2009
2004/2005Nachwuchskredit (postgraduate grant) of the University of Zurich (2004)
1998-2002Study grant of the Studienstiftung des deutschen Volkes, 1998-2002
  • Member of the Wissenschaftliche Gesellschaft an der Johann Wolfgang Goethe-Universität, Frankfurt/M.
  • Corresponding Member of the Academy of Sciences and Literature, Mainz
  • Board member of the Klassik-Zentrum, Weimar
  • Vice-Chairwoman of the board of trustees, Studienstiftung des deutschen Volkes

 

Projects

  • On the Difference Between Perceived and Felt Emotions in Music

    In this project we study the physiological and neuronal correlates of perceived musical expression and the feelings sparked by music listening. The assumption that the physiological and affective phenomena are congruent has been a cornerstone of both ...

  • „Schöne Stellen“—Beautiful Passages in Music

    If we are asked about music that we especially like or are moved by, and if we then try to describe what this involves, we are very likely to find ourselves using the word “beautiful.” If we wish to very briefly explain our enthusiasm for one ...

  • Singing with Physical Contact: A Motiv of late Medieval Iconography of Singing and its Experiemental Re-Enactment

    Music and art historians specializing in the Late Medieval period and Renaissance are familiar with the typical pictorial representation of a vocal ensemble: the singers are assembled around a single lectern or manuscript, pressed tightly together; ...

  • Situated Approaches to the Aesthetic Experience of Music

    Over recent years, within the cognitive sciences a number of approaches have been developed that free themselves from the idea of an exclusive location of cognitive processes in the brain. Accordingly, cognition has been conceptualized as ...

  • Lexicon of Writings on Music

    While lexicons of relevant texts have long-since been available in many disciplines, such a working instrument is missing for the huge range of writings on music: this despite the fact that alongside the compositions and musical practices ...

  • Do Expert Listeners have Special Musical Preferences? A Study of the Musical Taste of Musicology Students

    One facet of the study of musicology involves  examining the theoretical and historical foundations of music and to gain thorough knowledge of the wide range of past and present musical styles together with the connected rules and systems. ...

  • “Sweet Sounds”: The Verbalization/Conceptualization of Music, Sound, and Aesthetic Experience

    Music is rarely alone. It has always been in contact with language in a complex way. The linkage between music and language, between practice and philosophy, is the “most stable partnership” among all artistic media (Grüny, 2012), but also ...

  • Emotions and musical structure

    Numerous studies have examined the brain regions involved in processing music’s affective content in the context of Basic emotions (such as Happiness, Sadness, Fear) as well as the Circumplex dimensions (Arousal and valence). These studies ...

  • SAMPLE – Situated Aspects of Musical Practice in a Longitudinal Examination

    In the last years, research on joint music performance has adopted a situated perspective and challenged traditional cognitivist approaches. The importance of pre-reflective, dynamic, and enacted processes in relation to higher-order processes ...

  • SAME – Situated Aspects of Musical Experience

    This project addresses the audience in a series of research concerts. With audience members ranging from newcomers to connoisseurs, it investigates the dimensions of their musical experiencing during the concerts by collecting self-reports with ...

  • Aesthetic Effects of Liturgy (WæL)

    The “Aesthetic Effects of Liturgy” project (WæL) addresses the effects and shapes of aesthetic practices, performances and objects in the sociocultural framing of religious ritualization, taking therefore by way of example Roman Catholic church ...

  • Experimental Concert Research

    The research project, supported by the Volkswagen Foundation, investigates aesthetic experience in a classical concert within a interdisciplinary multi-method setting, together with our cooperation partners Hauke Egermann (York), Martin Tröndle ...