Prof. Dr. Melanie Wald-Fuhrmann
Research Focus
- Aesthetics of music (historical, transcultural and empirical perspectives)
- Aesthetic experience of music (theoretical and empirical approaches)
- Musical taste
- Concert Research
- Music and meaning
- Sociology and anthropology of music
- Music practices and music cultures from the Renaissance to the early 19th century
- History of musicology
Vita
Academic Education
2009 | Habilitation, University of Zurich (Melancholy in instrumental music around 1800, published 2010) |
2005 | Dr.phil., University of Zurich (Athanasius Kircher´s “Musurgia universalis”, published 2006) |
1997–2002 | Musicology and classics (Greek) at the universities of Rostock, Marburg, Salzburg (Austria) and FU Berlin (M.A. from Berlin) |
Career
Since 2017 | Co-opted Professor for systematic musicology at the Goethe University, Frankfurt/M. |
Since 2013 | Director of the Music Department |
2011–13 | Professor for sociology and historical anthropology of music at the Humboldt-Universität zu Berlin |
2010/11 | Professor for musicology at the Musikhochschule Lübeck |
2003–2010 | Research assistant and assistant professor at the Institute for musicology in Zurich (Switzerland) |
Publications
Monographs
Wald-Fuhrmann, M., Dannecker, K. P., & Boenneke, S. (Eds.). (2020).Wirkungsästhetik der Liturgie: Transdisziplinäre Perspektiven. Regensburg: Verlag Friedrich Pustet.
Wald-Fuhrmann, M. & van der Hoven, L. (2014). La musique c'est moi! Friedrichs II. klingender Weg zur historischen Größe. Berlin: Vergangenheitsverlag.
Fuhrmann, W. & Wald-Fuhrmann, M. (2013). Ahnung und Erinnerung: Die Dramaturgie der Leitmotive bei Richard Wagner. Kassel: Bärenreiter, Berlin: Henschel.
Feldhoff, S. R. & Wald-Fuhrmann, M. (2011)."… und war es an der Zeit, daß Lübeck nicht zurückblieb": Zur Geschichte der professionellen Musikausbildung in Lübeck seit 1911. Lübeck: Musikhochschule Lübeck.
Fuhrmann, W. & Wald-Fuhrmann, M. (2010). Haydn und Bach (Jahresgabe 2010 der internationalen Bach-Gesellschaft Schaffhausen). Stuttgart: Carus.
Wald-Fuhrmann, M. (2010)."Ein Mittel wider sich selbst.": Melancholie in der Instrumentalmusik um 1800. Kassel: Bärenreiter. (Habilitationsschrift).
Wald-Fuhrmann, M. (2006). Welterkenntnis aus Musik. Athanasius Kirchers "Musurgia universalis" und die Universalwissenschaft im 17. Jahrhundert (Schweizer Beiträge zur Musikforschung 4). Kassel: Bärenreiter. (Dissertation).
Edited Books and Special Issues
Fink, L., Fiehn, H. & Wald-Fuhrmann, M. The role of audiovisual congruence in aesthetic appreciation of contemporary music and visual art. Sci Rep14, 20923 (2024). https://doi.org/10.1038/s41598-024-71399-y
Wald-Fuhrmann, M., & van Dyck-Hemming, A. (Eds.). (2023). Musikwissenschaftliche Gesellschaften und Zeitschriften (Special issue of Die Musikforschung 76/4). https://doi.org/10.52412/mf.2023.H4.
Wald-Fuhrmann, M. & Wörner, F. (Vol.-Eds). Grimm, H., Wald-Fuhrmann, M. & Wörner, F. (Series-Eds.). 2022. Lexikon Schriften über Musik: Vol. 2. Musikästhetik in Europa und Nordamerika [Musik aesthetics in Europe and North America]. Kassel: Bärenreiter/Metzler.
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Hansen, N. C., Wald-Fuhrmann, M., & Davidson, J. W. (Eds.). (2022). Social convergence in times of spatial distancing: The Role of music during the COVID-19 Pandemic. Lausanne: Frontiers Media SA. doi:10.3389/978-2-88974-651-4.
Lütteken, L., Wald-Fuhrmann M. (Eds.). (2020). Kunst und Leben? Wagners Tristan und Isolde zwischen Biografie und Drama. (=Wagner in der Diskussion, Band 20). Würzburg: Königshausen & Neumann.
Wald-Fuhrmann, M., Dannecker, K. P., & Boenneke, S. (Eds.). (2020).Wirkungsästhetik der Liturgie: Transdisziplinäre Perspektiven. Regensburg: Verlag Friedrich Pustet.
Wald-Fuhrmann, M. & Keym, S. (Eds.) (2018). Paths to Musicology. Founding Phases in International Comparison. Kassel: Bärenreiter Verlag. Stuttgart: J.B. Metzler.
Urbanek, N.& Wald-Fuhrmann, M. (Eds.) (2018). Von der Autonomie des Klangs zur Heteronomie der Musik.Musikwissenschaftliche Antworten auf Musikphilosophie. Stuttgart: J.B. Metzler.
Scheideler, U., & Wörner, F. (Vol.-Eds.). Grimm, H., & Wald-Fuhrmann, M. (Series-Eds.). (2017). Lexikon Schriften über Musik: Vol. 1. Musiktheorie von der Antike bis zur Gegenwart. Kassel/Stuttgart: Bärenreiter/Metzler
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Schneider, S., Wald-Fuhrmann, M. & Watzka, C. (Eds.). (2015-). epiFaNIen – Frühe Neuzeit interdisziplinär. Göttingen:V&R unipress.
Wald-Fuhrmann, M. (Ed.). (2014). Steinbruch oder Wissensgebäude? Zur Rezeption von Athanasius Kirchers "Musurgia universalis" in Musiktheorie und Kompositionspraxis (= Bibliotheca Helvetica Romana 34). Basel: Schwabe.
Wald-Fuhrmann, M. & Pietschmann, K. (Eds.). (2013). Der Kanon der Musik: Theorie und Geschichte. Ein Handbuch. München: edition text + kritik.
Wald-Fuhrmann, M. (Ed.). (2010-2013). Acta Mozartiana. Zeitschrift der Deutschen Mozart-Gesellschaft. Augsburg: Deutsche Mozartgesellschaft.
Wald-Fuhrmann, M. (Ed.). (2013). Musikkultur am Hof Katharinas der Großen. Themenheft der Tonkunst (1/2013). Weimar: Die Tonkunst e.V.
Wald-Fuhrmann, M. (Ed.). (2008). Das klingende Himmelreich: Historische Konzepte einer anagogisch wirksamen Musik. (Musiktheorie 23). Laaber: Laaber.
Wald-Fuhrmann, M. (Ed.). (2006). Athanasius Kircher: Musurgia universalis. Reprint der deutschen Teilübersetzung von Andreas Hirsch 1662. Kassel: Bärenreiter.
Book Sections and Articles
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Tschacher, W., Greenwood, S., Weining, C., Wald-Fuhrmann, M., Ramakrishnan, C., Seibert, C., et al. (2024). Physiological audience synchrony in classical concerts linked with listeners’ experiences and attitudes.Scientific Reports,14: 16412. doi:10.1038/s41598-024-67455-
Wald-Fuhrmann, M. (2024). Music in Christian Services as a Means to Induce Religious Feelings. G. Corbett & S. Moerman. (Eds.). Music and Spirituality. Theological Approaches, Empirical Methods, and Christian Worship. (pp. 273-283). Cambridge, UK: Open Book Publishers, 2024. doi.org/10.11647/OBP.0403
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Jacoby, N., Margulis, E. H., Clayton, M., Hannon, E., Honing, H., Iversen, J., Klein, T. R., Mehr, S. A., Pearson, L., Peretz, I., Perlman, M., Polak, R., Ravignani, A., Savage, P. E., Steingo, G., Stevens, C. J., Trainor, L., Trehub, S., Veal, M., & Wald-Fuhrmann, M. (2020). Cross-cultural work in music cognition. Music Perception, 37 (3), 185–195. https://doi.org/10.1525/mp.2020.37.3.185
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Wald-Fuhrmann, M. (2020). Positive Aspekt des gemeinschaftlichen Singens: Ein Forschungsüberblick. In M. Wald-Fuhrmann, K.-P. Dannecker, & S. Boenneke (Eds.), Wirkungsästhetik der Liturgie: Transdisziplinäre Perspektiven (pp. 191-214). Regensburg: Verlag Friedrich Pustet.
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Wald-Fuhrmann, M. (2013). Musik und Subjektivität. In M. Calella & N. Urbanek (Eds.). Historische Musikwissenschaft: Grundlagen und Perspektiven (pp. 289-306). Stuttgart: J. B. Metzler.
Wald-Fuhrmann, M. (2013). Entfremdung vom Vertrauten. Das Tonsystem als kompositorischer Problemraum und Herausforderung für die Theorie. In M. Calella & L. Schmidt (Eds.). Komponieren in der Renaissance: Lehre und Praxis. (Handbuch der Musik der Renaissance. Band 2, pp. 65-103). Laaber: Laaber.
Wald-Fuhrmann, M. (2012). Parsifal: Ein Bühnenweihfestspiel in 3 Aufzügen. In L. Lütteken (Eds.). Wagner-Handbuch (pp. 391-400). Kassel: Bärenreiter.
Wald-Fuhrmann, M. (2012). Musik und Universalwissenschaft – Musik als Universalwissenschaft. In D. Altenburg & R. Bayreuther (Eds.). Musik und kulturelle Identität: Bericht über den XIII. Internationalen Kongress der Gesellschaft für Musikforschung (Bd. 2, pp. 315-324). Kassel: Bärenreiter.
Wald-Fuhrmann, M. (2012). Between Heaven and Earth: Some thoughts on possible semantics of the cantus firmus motet. In T. Schmidt Beste (Eds.). The motet around 1500 (Epitome musical, pp. 545-569). Turnhout: Brepols.
Wald-Fuhrmann, M. (2012). Philologie am Heiligen Geist. Zum Verhältnis von Programmatik und Methode der nachtridentinischen Choralreformen. In K. Pietschmann (Eds.). Papsttum und Kirchenmusik vom Mittelalter bis zu Benedikt XVI. Positionen, Entwicklungen, Kontexte (Analecta musicologica, pp. 95-123). Kassel: Bärenreiter.
Wald-Fuhrmann, M. (2012). "Maggior d’Orfeo". Künstlerischer Erfolg als Weg in die Elite? Überlegungen zur Selbstdarstellung und Fremdwahrnehmung Händels in Italien. Göttinger Händel-Beiträge, 14, pp. 115-137.
Wald-Fuhrmann, M. (2012). Wiener Musiktheorie des 17. Jahrhunderts: protestantisch, römisch, eigenständig? Fragen an ein exemplarisches Corpus. In D. Torkewitz (Eds.). Im Schatten des Kunstwerks I. Komponisten als Theoretiker in Wien vom 17. bis Anfang 19. Jahrhundert (Wiener Veröffentlichungen zur Theorie und Interpretation der Musik 1, pp. 1-37). Wien: Praesens.
Wald-Fuhrmann, M. (2012). Zahlen als Darstellungsmodi von Musik. Zur didaktischen und symbolischen Funktion einer (nicht nur) mittelalterlichen Analogiebeziehung. In M. Wedell (Eds.). Was zählt. Ordnungsangebote, Gebrauchsformen und Erfahrungsmodalitäten des »numerus« im Mittelalter (Pictura et Poesis 31, pp. 155-183). Köln: Böhlau.
Wald-Fuhrmann, M. (2012). Die Motette im 15. Jahrhundert, ihre Kontexte und das geistliche Hören: Forschungsüberblick und Perspektiven. In L. Lütteken (Eds.). Normierung und Pluralisierung. Struktur und Funktion der Motette im 15. Jahrhundert (pp. 57-86). Kassel: Bärenreiter.
Wald-Fuhrmann, M. (2011). Altneue Musik. Zur Auseinandersetzung Isabel Mundrys mit Dufay, Scandello und Couperin. In U. Tadday (Eds.). Isabel Mundry (pp. 51-72). München: Musik-Konzepte Sonderband XI/2011.
Wald-Fuhrmann, M. (2011). Exkurs zu Glareans Vertonung der "Expostulatio Christi" des Erasmus, zu: Barbara Mahlmann-Bauer: Frömmigkeit zwischen Reformation und Gegenreformation im antiken Gewand. Das Beispiel der Gedichte Heinrich Glareans. In U. Heinen (Eds.). Welche Antike? Konkurrierende Rezeptionen des Altertums im Barock (Bd. 2, pp. 667–721). Wiesbaden: Harrassowitz.
Wald-Fuhrmann, M. (2010). Das Genie zwischen Apoll und Bach: Zum Haydn-Porträt von Isidor Neugaß. In W. Fuhrmann & M. Wald (Eds.). Haydn und Bach (Jahresgabe 2010 der internationalen Bach-Gesellschaft Schaffhausen, pp. 6–13). Stuttgart: Carus.
Wald-Fuhrmann, M. (2010). Geistliche Vokalmusik. In H. J. Hinrichsen (Eds.). Bruckner-Handbuch (pp. 224–289). Kassel: Bärenreiter.
Wald-Fuhrmann, M. (2010). Verführung zur Konversion: Händel, Scarlatti und das römische Oratorium um 1700. Jahrbuch des Staatlichen Instituts für Musikforschung 2010, pp. 99–122.
Wald-Fuhrmann, M. (2010). Die ungleichen Zwillinge: Matthesons deutsche Ausgabe von Mainwarings "Memoirs of the Life of the late George Frederick Handel" als Medium der Selbstreflexion. In B. Jahn & W. Hirschmann (Eds.). Mattheson als Vermittler und Initiator. Wissenstransfer und die Etablierung neuer Diskurse in der ersten Hälfte des 18. Jahrhunderts (pp. 165 ff.). Hildesheim: Olms.
Wald-Fuhrmann, M. (2010). Zur Poetik zweier (Ideen-) Landschaften: Mendelssohn in der Schweiz und in Schottland. In L. Lütteken (Eds.). Mendelssohns Welten (Zürcher Festspielsymposium 2, pp. 126–161) Kassel: Bärenreiter.
Wald-Fuhrmann, M. (2010). "Ein curios melancholisches Stückchen": Die düstere Seite von Haydns fis-Moll Sinfonie Hob. I/45 und einige Gedanken zur Pantomime in der Instrumentalmusik. Studia musicologica, 51, pp. 79–90.
Wald-Fuhrmann, M. (2009). Der Rückzug der Aufklärung in die Musik. Gottfried van Swieten in Wien. In Haydn im Jahrhundert der Aufklärung. Zeitschrift der Deutschen Gesellschaft für die Erforschung des 18. Jahrhunderts 33 (2), pp. 203–220.
Wald-Fuhrmann, M. (2008). Johann Peter Lysers General: Übersicht der Geschichte der Musik in Europa (1856) – Edition, Einführung und Kommentar. Acta Mozartiana, 55, pp. 147–166.
Wald-Fuhrmann, M. (2008). "Unaussprechliche Traurigkeit": Zur Bewältigung von Melancholie in Musik. In S. Schmidt (Eds.). Einsamkeit und Geselligkeit um 1800 (Regensburger Beiträge zur Genderforschung, Bd. 3, pp. 141–161). Heidelberg: Universitätsverlag Winter.
Wald-Fuhrmann, M. (2008). "Discors Concordia". Ideengeschichtliche Spurensuche zu Athanasius Kirchers musikalischem Staatsmodell. Zeitschrift für Ästhetik und allgemeine Kunstwissenschaft, 53, pp. 285–321.
Wald-Fuhrmann, M. (2008). Kanon, Kombinatorik, Echomusik. Die musikalische Vermittlung zwischen Himmel und Erde in der Frühen Neuzeit. Musiktheorie, 23, pp. 51–70.
Wald-Fuhrmann, M. (2007). Musica Regia. Komponieren als Herrschaftsakt. Musiktheorie, 22, pp. 35–48.
Wald-Fuhrmann, M. (2007). Melancholie in Mozarts Instrumentalmusik: Biographische Legende oder ästhetische Praxis? Acta Mozartiana, 54, pp. 31–54.
Wald-Fuhrmann, M. (2006). Moment musical: Die Wahrnehmbarkeit der Zeit durch Musik. Das Achtzehnte Jahrhundert, 30 (2), pp. 207–220.
Wald-Fuhrmann, M. (2006). Die Beendigung der Geschichte – Glarean, Kircher und die katholische deutsche Musiktheorie. In N. Schwindt (Ed.). Rettung aus dem Geist der Antike: Der Humanist Heinrich Glarean. (Trossinger Jahrbuch für Renaissancemusik, Bd. 5, pp. 281–300). Kassel: Bärenreiter.
Wald-Fuhrmann, M. (2006). Zum Projekt eines universalen Friedens durch Musik. Ein lutherischer Pfarrer übersetzt einen Jesuiten. In M. Wald (Eds.). Athanasius Kircher: Musurgia universalis. Reprint der deutschen Teilübersetzung von Andreas Hirsch 1662 ( pp. 7–14). Kassel: Bärenreiter.
Wald-Fuhrmann, M. (2005). Das Überhörbare – Musik als Ambiance im 20. Jahrhundert. Ambiance (Düsseldorf K21 Kunstsammlung, pp. 34 ff.). Köln: Snoeck.
Book Sections and Articles (in press)
Wald-Fuhrmann, M. Empirische Ansätze zur Erforschung musikalischen Ausdrucks. In J. Stolzenberg (Eds.): Ausdruck in der Musik.
Uppenkamp. B. & Wald-Fuhrmann, M. (Eds.). Musikalische Kunst. Bildmotive und ihre Bedeutung von der Antike bis zur Gegenwart. Köln: Böhlau Verlag.
Wald-Fuhrmann, M. Tragischer Verzicht auf Goethe: Lehárs Singspiel „Friederike“ (1928). In W. Fuhrmann (Eds.), Die Operette und das Tragische.
Awards & Grants
2015 | Marsilius Medal of the Marsilius Kolleg of Heidelberg University |
2009 | Max Weber-Preis of the Bavarian Academy of Sciences, 2009 |
2009 | Hermann-Abert-Preis of the Gesellschaft für Musikforschung (German society for music research), 2009 |
2004/2005 | Nachwuchskredit (postgraduate grant) of the University of Zurich (2004) |
1998–2002 | Study grant of the Studienstiftung des deutschen Volkes, 1998-2002 |
Academic Functions
- Member of the Academia Europaea, London
- Member of the Wissenschaftliche Gesellschaft, Johann Wolfgang Goethe-Universität, Frankfurt/M.
- Member of the Academy of Sciences and Literature, Mainz
- Board member of the Klassik-Zentrum, Weimar
- Vice-Chairwoman of the board of trustees, Studienstiftung des deutschen Volkes, Bonn
- Vice-Chairwoman of the Hochschulrat HfMDK Frankfurt/M.
Member of the Advisory Board, FID Musikwissenschaft „Musiconn"
Projects
- „Schöne Stellen“—Beautiful Passages in Music
If we are asked about music that we especially like or are moved by, and if we then try to describe what this involves, we are very likely to find ourselves using the word “beautiful.” If we wish to very briefly explain our enthusiasm for one ...
- Musical Epiphanies as Taste Defining Experiences
For the most part the development of personal musical taste has been described as a long-term process of enculturation and socialization. But at the same time, people have repeatedly given accounts of particular, extraordinary events that have ...
- Contesting the idea of music being the universal language of emotions: Evidence from a cross-cultural experiment
The notion that music is not only the art of sound but also something like a universal “language” of emotions is widely held in both popular opinion and scientific research until today. This notion can be traced back into the 18th ...
- Singing with Physical Contact: A Motiv of late Medieval Iconography of Singing and its Experiemental Re-Enactment
Music and art historians specializing in the Late Medieval period and Renaissance are familiar with the typical pictorial representation of a vocal ensemble: the singers are assembled around a single lectern or manuscript, pressed tightly ...
- Survey on musical taste in Germany
In quantitative research on musical tastes and preferences, data from national surveys play a major role. However, these surveys usually serve other purposes than those of taste research and are almost never designed by the researchers themselves. ...
- Lexicon of Writings on Music 2
A special feature of the project is that the types of text included will expand the boundaries of the usual canon represented in lexicons and encyclopedias, insofar as such works address problems relevant to the aesthetics or philosophy of music. ...
- The history of German speaking musicology from ca. 1810 to ca. 1990
Musicology, on the one hand, dates back to antiquity and can be viewed as a part of the Artes Liberales, but on the other hand it belongs to those parts of human knowledge which developed into university disciplines with the ...
- Live performances
Especially in cuturally Western regions of the world, the concert is a very important and influential social context of music listening. It is closely intertwined with the development of instrumental music and the notion of musical autonomy and ...
- "Aesthetic effects of liturgical practices" (acronym: WæL)
"Aesthetic effects of liturgical practices" (acronym: WæL) examines the perception and impact of aesthetic practices and objects in the socio-cultural framing of religious performances, with a special focus on the Roman Catholic liturgy. ...
- Musicovid – An International Research Network
News and Events | Ongoing Studies and Surveys |
- Performing Systematic Empirical Research in the Arts. A Handbook
In recent decades, empirical approaches have become increasingly popular in studying the arts—visual and performing arts, literature, music, and other hybrid forms and media. This is reflected mainly in the success of the digital humanities, but ...
- Neurolive
Liveness is not only important in the performing arts but also in many other aspects of daily life, such as political rallies, sporting events, virtual reality and distance learning. ...