Prof. Dr. Melanie Wald-Fuhrmann

Research Focus

  • Aesthetics of music (historical, transcultural and empirical perspectives)
  • Aesthetic experience of music (theoretical and empirical approaches)
  • Musical taste
  • Concert Research
  • Music and meaning
  • Sociology and anthropology of music
  • Music practices and music cultures from the Renaissance to the early 19th century
  • History of musicology

Vita

Academic Education

2009Habilitation, University of Zurich (Melancholy in instrumental music around 1800, published 2010)
2005Dr.phil., University of Zurich (Athanasius Kircher´s “Musurgia universalis”, published 2006)
1997–2002Musicology and classics (Greek) at the universities of Rostock, Marburg, Salzburg (Austria) and FU Berlin (M.A. from Berlin)

Career

Since 2017Co-opted Professor for systematic musicology at the Goethe University, Frankfurt/M.
Since 2013Director of the Music Department
2011–13Professor for sociology and historical anthropology of music at the Humboldt-Universität zu Berlin
2010/11Professor for musicology at the Musikhochschule Lübeck
2003–2010Research assistant and assistant professor at the Institute for musicology in Zurich (Switzerland)

Publications

Early Music History (until 1700)

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Books and edited volumes

Schneider, S., Wald-Fuhrmann, M. & Watzka, C. (Eds.). epiFaNIen – Frühe Neuzeit interdisziplinär. Göttingen: V&R unipress.

Wald-Fuhrmann, M. & Pietschmann, K. (Eds.). (2013). Der Kanon der Musik: Theorie und Geschichte. Ein Handbuch. München: edition text + kritik.

Wald-Fuhrmann, M. (2006). Welterkenntnis aus Musik. Athanasius Kirchers "Musurgia universalis" und die Universalwissenschaft im 17. Jahrhundert (Schweizer Beiträge zur Musikforschung 4). Kassel: Bärenreiter. (Dissertation).

Wald-Fuhrmann, M. (Ed.). (2006). Athanasius Kircher: Musurgia universalis. Reprint der deutschen Teilübersetzung von Andreas Hirsch 1662. Kassel: Bärenreiter.

 

Book chapters, journal articles, and lexicon entries

Wald-Fuhrmann, M. (2024). "Hoc facite in meam commemorationem". Musik als Medium und Praxis von Memoria im Spätmittelalter. In L. Lütteken (Ed.),  Guillaume Dufay. Zwischen Normativität und Individualität. Guillaume Dufay und der Beginn der musikalischen Neuzeit. (Musik-Konzepte 204-205). (pp. 90 – 107). München: Edition text+kritik.

Wald-Fuhrmann, M. (2022). Ikonographisch-musikalische Repräsentationspolitik: Die Morisken-Tänzer am Goldenen Dachl. Jahrbuch für Renaissancemusik: troja: Maximilian I. (1459–1519) und Musik: Reale Präsenz vs. virtuelle Kommunikation,18 (2019), 139-156. doi:10.25371/troja.v20193314.

Wald-Fuhrmann, M. (2021).Praetorius’ Syntagma musicum: Summe und Kosmos. Musiktheorie 36(4), 357-368.

Wald-Fuhrmann, M. (2016) “Instar Bibliothecae instructissimae“: Zum enzyklopädistischen Zugriff auf Musik im 16. und frühen 17. Jahrhundert. Musiktheorie, 31(1), pp. 78–90.

Wald-Fuhrmann, M. (2015). Modell Orpheus: Die Erfindung des virtuosen Instrumentalisten aus den Bedingungen der Spiritus-Konzeption. In S. Schneider (Ed.), Aisthetics of the Spirits. Spirits in early modern science, religion, literature and music (epiFaNien - Frühe Neuzeit interdisziplinär). (pp. 213–243). Göttingen: V&R unipress.

Wald-Fuhrmann, M. (2015). Musik in der Buchkultur. Sammeln, Musizieren, Präsentieren. In N. Schwindt (Ed.), Die Musik in der Kultur der Renaissance. Kontexte, Disziplinen, Diskurse. (Handbuch der Musik der Renaissance, Bd. 5, pp. 363–397). Laaber: Laaber.

Wald-Fuhrmann, M. (2015). „Musica veteris specimen“: Falsche und fehlende Exempla in der Musik. In K. Zimmer (Ed.), Rezeption, Zeitgeist, Fälschung – Umgang mit Antike(n): Akten des Internationalen Kolloquiums am 31. Januar und 1. Februar 2014 in Tübingen (pp. 155–166). Rahden, Westf.: Leidorf.

Wald-Fuhrmann, M. (2014). Natur und Kunst: Zum Transfer lebensweltlicher Klangphänomene in komponierte Musik. In W. G. Schmidt (Ed.), Faszinosum 'Klang': Anthropologie - Medialität - kulturelle Praxis (pp. 136-155). Berlin: De Gruyter.

Wald-Fuhrmann, M. (2014). Mit Pauken und Trompeten - Strategien und Dokumentation des zeremoniellen Einsatzes von Musik am Papsthof des ausgehenden 15. Jahrhunderts. In K. Pietschmann (Ed.). Musikalische Performanz und päpstliche Repräsentation in der Renaissance (Jahrbuch der Renaissancemusik 11, pp. 139–155). Kassel: Bärenreiter.

Wald-Fuhrmann, M. (2014). Kircher in Wien: Einflüsse auf Theorie und Kompositionspraxis. In M. Wald-Fuhrmann (Ed.). Steinbruch oder Wissensgebäude? Zur Rezeption von Kirchers Musurgia universalis in Musiktheorie und Kompositionspraxis. (pp. 107–129). Basel: Schwabe.

Wald-Fuhrmann, M. (2013). Caesare iubente? Fürstliche Repertoirepolitik in der frühen Neuzeit zwischen Repräsentation, Identitätsbildung und Memoria. In K. Pietschmann & M. Wald-Fuhrmann (Eds.). Der Kanon der Musik. Theorie und Geschichte. Ein Handbuch (pp. 343–375). München: edition text & kritik.

Wald-Fuhrmann, M. (2013). Entfremdung vom Vertrauten. Das Tonsystem als kompositorischer Problemraum und Herausforderung für die Theorie. In M. Calella & L. Schmidt (Eds.). Komponieren in der Renaissance: Lehre und Praxis.  (pp. 65–103). Laaber: Laaber.

Wald-Fuhrmann, M. (2012). Musik und Universalwissenschaft – Musik als Universalwissenschaft. In D. Altenburg & R. Bayreuther (Eds.). Musik und kulturelle Identität: Bericht über den XIII. Internationalen Kongress der Gesellschaft für Musikforschung: Vol. 2. Symposien B (pp. 315-324). Kassel: Bärenreiter.

Wald-Fuhrmann, M. (2012). Between heaven and earth: Some thoughts on possible semantics of the cantus firmus motet. In T. Schmidt-Beste (Ed.), The motet around 1500: On the relationship of imitation and text treatment? (pp. 545-569). Turnhout: Brepols.

Wald-Fuhrmann, M. (2012). Philologie am Heiligen Geist. Zum Verhältnis von Programmatik und Methode der nachtridentinischen Choralreformen. In K. Pietschmann (Ed.). Papsttum und Kirchenmusik vom Mittelalter bis zu Benedikt XVI. Positionen, Entwicklungen, Kontexte (pp. 95–123). Kassel: Bärenreiter.

Wald-Fuhrmann, M. (2012). Wiener Musiktheorie des 17. Jahrhunderts: Protestantisch, römisch, eigenständig? Fragen an ein exemplarisches Corpus. In D. Torkewitz (Ed.), Im Schatten des Kunstwerks: Vol 1. Komponisten als Theoretiker in Wien vom 17. bis Anfang 19. Jahrhundert (pp. 1-37). Wien: Praesens.

Wald-Fuhrmann, M. (2012). Zahlen als Darstellungsmodi von Musik: Zur didaktischen und symbolischen Funktion einer (nicht nur) mittelalterlichen Analogiebeziehung. In M. Wedell (Ed.), Was zählt: Ordnungsangebote, Gebrauchsformen und Erfahrungsmodalitäten des »numerus« im Mittelalter (pp. 155-183). Köln: Böhlau.

Wald-Fuhrmann, M. (2012). Die Motette im 15. Jahrhundert, ihre Kontexte und das geistliche Hören: Forschungsüberblick und Perspektiven. In L. Lütteken (Ed.). Normierung und Pluralisierung. Struktur und Funktion der Motette im 15. Jahrhundert (pp. 57–86). Kassel: Bärenreiter.

Wald, M. (2011). Barbara Mahlmann-Bauer: Frömmigkeit zwischen Reformation und Gegenreformation im antiken Gewand. Das Beispiel der Gedichte Heinrich Glareans: Mit einem Exkurs zu einer Vertonung Glareans. In U. Heinen (Ed.), Welche Antike?: Konkurrierende Rezeptionen des Altertums im Barock (Vol. 2) (pp. 667-721). Wiesbaden: Harrassowitz.

Wald-Fuhrmann, M. (2008). "Discors Concordia": Ideengeschichtliche Spurensuche zu Athanasius Kirchers musikalischem Staatsmodell. Zeitschrift für Ästhetik und allgemeine Kunstwissenschaft,53(2), 285-321.

Wald-Fuhrmann, M. (2007). Musica Regia: Komponieren als Herrschaftsakt. Musiktheorie: Zeitschrift für Musikwissenschaft,22(1), 35-48.

Wald-Fuhrmann, M. (2006). Zum Projekt eines universalen Friedens durch Musik. Ein lutherischer Pfarrer übersetzt einen Jesuiten. In M. Wald (Ed.). Athanasius Kircher: Musurgia universalis. Reprint der deutschen Teilübersetzung von Andreas Hirsch 1662 (pp. 7–14). Kassel: Bärenreiter.

Wald-Fuhrmann, M. (2006). Die Beendigung der Geschichte – Glarean, Kircher und die katholische deutsche Musiktheorie. In N. Schwindt (Ed.). Rettung aus dem Geist der Antike: Der Humanist Heinrich Glarean. (pp. 281–300). Kassel: Bärenreiter.

Music Theory and Aesthetics

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Books and edited volumes

Wald-Fuhrmann, M. & Wörner, F. (Vol.-Eds). Grimm, H., Wald-Fuhrmann, M. & Wörner, F. (Series-Eds.). 2022. Lexikon Schriften über Musik: Vol. 2. Musikästhetik in Europa und Nordamerika. Kassel: Bärenreiter/Metzler.

Scheideler, U., & Wörner, F. (Vol.-Eds.). Grimm, H., & Wald-Fuhrmann, M. (Series-Eds.). (2017). Lexikon Schriften über Musik: Vol. 1. Musiktheorie von der Antike bis zur Gegenwart. Kassel/Stuttgart: Bärenreiter/Metzler

Urbanek, N., & Wald-Fuhrmann, M. (Eds.). (2018). Von der Autonomie des Klangs zur Heteronomie der Musik: Musikwissenschaftliche Antworten auf Musikphilosophie. Stuttgart: J.B. Metzler.

Wald-Fuhrmann, M. (Ed.). (2014). Steinbruch oder Wissensgebäude? Zur Rezeption von Athanasius Kirchers "Musurgia universalis" in Musiktheorie und Kompositionspraxis. Basel: Schwabe.

Wald-Fuhrmann, M. & Pietschmann, K. (Eds.). (2013). Der Kanon der Musik: Theorie und Geschichte. Ein Handbuch. München: edition text + kritik.

Feldhoff, S. R. & Wald-Fuhrmann, M. (2011)."… und war es an der Zeit, daß Lübeck nicht zurückblieb": Zur Geschichte der professionellen Musikausbildung in Lübeck seit 1911. Lübeck: Musikhochschule Lübeck.

Wald-Fuhrmann, M. (Ed.). (2008). Das klingende Himmelreich: Historische Konzepte einer anagogisch wirksamen Musik. Laaber: Laaber.

Wald-Fuhrmann, M. (Ed.). (2006). Athanasius Kircher: Musurgia universalis. Reprint der deutschen Teilübersetzung von Andreas Hirsch 1662. Kassel: Bärenreiter.

Wald-Fuhrmann, M. (2006). Welterkenntnis aus Musik. Athanasius Kirchers "Musurgia universalis" und die Universalwissenschaft im 17. Jahrhundert. Kassel: Bärenreiter. (Dissertation).

 

Book chapters, journal articles, and lexicon entries

Wald-Fuhrmann, M. & Sieroka, N. (2025). Musik als Zeitkunst In P. Nickl, P.M. Steiner & A. Verrone (Eds.) Wo ist die Zeit? Texte zum 8. Festival der Philosophie Hannover 2023 (pp.71-90). Münster: LIT Verlag

Fink, L., Fiehn, H., & Wald-Fuhrmann, M. (2024). The role of audiovisual congruence in aesthetic appreciation of contemporary music and visual art. Scientific Reports,14: 20923. https://doi.org/10.1038/s41598-024-71399-y

Wald-Fuhrmann, M. (2021). Empirische Ansätze zur Erforschung musikalischen Ausdrucks. In Jürgen Stolzenberg (Ed.) Ausdruck in der Musik. Theorien und Formationen (pp.56-82). München: Edition text und kritik.

Wald-Fuhrmann, M. (2021). Praetorius’ Syntagma musicum: Summe und Kosmos. Musiktheorie, 36(4), 357–368.

Merrill, J., Omigie, D., & Wald-Fuhrmann, M. (2020). Locus of emotion influences psychophysiological reactions to music. PLoS One,15(8): e0237641. doi.org/10.1371/journal.pone.0237641

Mencke, I., Omigie, D., Wald-Fuhrmann, M., & Brattico, E. (2019). Atonal music: Can uncertainty lead to pleasure? Frontiers in Neuroscience,12: 979. https://doi.org/10.3389/FNINS.2018.00979

Wald-Fuhrmann, M. (2019). Komplement und Korrektiv. Empirie als Teil einer transdisziplinären Musikästhetik. Musik & Ästhetik, 23(91), 84–88.

Omigie, D., Frieler, K., Bär, C., Muralikrishnan, R., Wald-Fuhrmann, M., & Fischinger, T. (2021). Experiencing musical beauty: Emotional subtypes and their physiological and musico-acoustic correlates. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts,15(2), 197-215. doi:10.1037/aca0000271.

Wald-Fuhrmann, M. (2017). Ursprungsmythen als Wesensbestimmungen in der Musik. In S. Wegner (Ed.) Über den Ursprung von Musik. Mythen, Legenden und Geschichtsschreibungen (pp. 39- 48). Würzburg: Verlag Königshausen & Neumann.

Wald-Fuhrmann, M. (2016) „Instar Bibliothecae instructissimae“: Zum enzyklopädistischen Zugriff auf Musik im 16. und frühen 17. Jahrhundert. Musiktheorie, 31(1), 78–90.

Wald-Fuhrmann, M. (2013). Musik und Subjektivität. In M. Calella & N. Urbanek (Eds.). Historische Musikwissenschaft: Grundlagen und Perspektiven (pp. 289-306). Stuttgart: J. B. Metzler.

Wald-Fuhrmann, M. (2012). Wiener Musiktheorie des 17. Jahrhunderts: protestantisch, römisch, eigenständig? Fragen an ein exemplarisches Corpus. In D. Torkewitz (Ed.), Im Schatten des Kunstwerks: Vol.1. Komponisten als Theoretiker in Wien vom 17.bis Anfang 19. Jahrhundert (pp. 1-37). Wien: Praesens.

Wald-Fuhrmann, M. (2012). Zahlen als Darstellungsmodi von Musik. Zur didaktischen und symbolischen Funktion einer (nicht nur) mittelalterlichen Analogiebeziehung. In M. Wedell (Ed.), Was zählt: Ordnungsangebote, Gebrauchsformen und Erfahrungsmodalitäten des »numerus« im Mittelalter (pp. 155-183). Köln: Böhlau.

Wald-Fuhrmann, M. (2008). "Discors Concordia". Ideengeschichtliche Spurensuche zu Athanasius Kirchers musikalischem Staatsmodell. Zeitschrift für Ästhetik und allgemeine Kunstwissenschaft, 53(2), 285–321.

Wald-Fuhrmann, M. (2008). Kanon, Kombinatorik, Echomusik. Die musikalische Vermittlung zwischen Himmel und Erde in der Frühen Neuzeit. Musiktheorie:Zeitschrift für Musikwissenschaft,23(1), 51-70.

Wald-Fuhrmann, M. (2007). Musica Regia. Komponieren als Herrschaftsakt. Musiktheorie: Zeitschrift für Musikwissenschaft,22(1), 35–48.

Wald-Fuhrmann, M. (2006). Moment musical: Die Wahrnehmbarkeit der Zeit durch Musik. Das achtzehnte Jahrhundert: Zeitschrift der Deutschen Gesellschaft für die Erforschung des Achtzehnten Jahrhunderts,30(2), 207-220.

Wald-Fuhrmann, M. (2006). Die Beendigung der Geschichte – Glarean, Kircher und die katholische deutsche Musiktheorie. In N. Schwindt (Ed.), Heinrich Glarean oder die Rettung der Musik aus dem Geist der Antike? (pp. 281-300). Kassel: Bärenreiter.

Musical Taste

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Book chapters, journal articles, and lexicon entries

Mencke, I., Seibert, C., Brattico, E., & Wald-Fuhrmann, M. (2023). Comparing the aesthetic experience of classic–romantic and contemporary classical music: An interview study. Psychology of Music, 51(1), 274-294. https://doi.org/10.1177/03057356221091312

Siebrasse, A., & Wald-Fuhrmann, M. (2023). You don’t know a person(’s taste) when you only know which genre they like: taste differences within five popular music genres based on sub-genres and sub-styles. Frontiers in Psychology,14: 1062146. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1062146

Mencke, I., Omigie, D., Wald-Fuhrmann, M., & Brattico, E. (2019). Atonal Music: Can uncertainty lead to pleasure? Frontiers in Neuroscience, 12: 979. https://doi.org/10.3389/FNINS.2018.00979

Wald-Fuhrmann, M. (2015). Der beste Song oder der kleinste gemeinsame Nenner?: Das kollektive Werten beim ESC. Österreichische Musikzeitschrift, 70(4), 56-58.

Cohrdes, C., Wrzus, C., Wald-Fuhrmann, M., & Riediger, M. (2020). “The sound of affect”: Age differences in perceiving valence and arousal in music and their relation to music characteristics and momentary mood. Musicae Scientiae,24(1), 21-43. DOI: 10.1177/1029864918765613

Music in Religious Contexts

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Books and edited volumes

Wald-Fuhrmann, M., Dannecker, K. P., & Boenneke, S. (Eds.). (2020). Wirkungsästhetik der Liturgie: Transdisziplinäre Perspektiven. Regensburg: Verlag Friedrich Pustet.

 

Book chapters, journal articles, and lexicon entries

Wald-Fuhrmann, M. (2024). Empirische Studien zum Erleben im Gottesdienst. Einige allgemeine Überlegungen und zwei Beispiele. Liturgisches Jahrbuch 74(1). (pp.19-35).  https://doi.org/10.17438/978-3-402-17165-3

Wald-Fuhrmann, M. (2024). Music in Christian services as a means to induce religious feelings. In G. Corbett, & S. Moerman (Eds.), Music and spirituality: Theological approaches, empirical methods, and Christian worship (pp. 273-284). Cambridge, UK: Open Book Publishers. doi.org/10.11647/OBP.0403

Forman, R., & Wald-Fuhrmann, M. (2024). The Body of “the Body of Christ”: An Introduction to Hyperscanning Research and a Discussion of Its Possible Implications for Understanding Social Experiences During Religious Gatherings. Pastoral Psychology, 73(3), 379-394. doi:10.1007/s11089-024-01142-x

Wald-Fuhrmann, M. (2024). Freude, Dankbarkeit, Mitleid: Empathie und Affekt-Erregung in oratorischen Leben-Jesu Oratorien. In W. Müller (Ed.) Das Leben Jesu. Theologische und musikalische Interpretationen (pp 49 – 69). Ostfildern: Matthias Grünewald Verlag.

Wald-Fuhrmann, M., Boenneke, S., Vroegh, T., & Dannecker, K. P. (2020). “He Who Sings, Prays Twice”? Singing in Roman catholic mass leads to spiritual and social experiences that are predicted by religious and musical attitudes. Frontiers in Psychology, 11: 570189. doi:10.3389/fpsyg.2020.570189

Wald-Fuhrmann, M., Dannecker, K.-P., & Boenneke, S. (2020). Einleitung. In M. Wald-Fuhrmann, K.-P. Dannecker, & S. Boenneke (Eds.), Wirkungsästhetik der Liturgie: Transdisziplinäre Perspektiven (pp. 7-22). Regensburg: Verlag Friedrich Pustet.

Wald-Fuhrmann, M. (2020). Liturgische Aufführungsbestimmungen zwischen Semiotik und Ästhetik: Ein Durchgang durch die „Allgemeine Einführung in das Römische Meßbuch“. In M. Wald-Fuhrmann, K.-P. Dannecker, & S. Boenneke (Eds.), Wirkungsästhetik der Liturgie: Transdisziplinäre Perspektiven (pp. 143-164). Regensburg: Verlag Friedrich Pustet.

Wald-Fuhrmann, M. (2020). Positive Aspekte des gemeinschaftlichen Singens: Ein Forschungsüberblick. In M. Wald-Fuhrmann, K.-P. Dannecker, & S. Boenneke (Eds.), Wirkungsästhetik der Liturgie: Transdisziplinäre Perspektiven (pp. 191-214). Regensburg: Verlag Friedrich Pustet.

Dannecker, Klaus Peter & Wald-Fuhrmann, Melanie (2018). Wirkungsästhetik: Ein neuer Ansatz für eine transdisziplinäre empirische Liturgieforschung. Liturgisches Jahrbuch. Vierteljahreshefte für Fragen des Gottesdienstes 68(2), 83 - 108.

Wald-Fuhrmann, M. (2012). Between heaven and earth: Some thoughts on possible semantics of the cantus firmus motet. In T. Schmidt-Beste (Ed.), The motet around 1500: On the relationship of imitation and text treatment? (pp. 545-569). Turnhout: Brepols.

Wald-Fuhrmann, M. (2012). Philologie am Heiligen Geist: Zum Verhältnis von Programmatik und Methode der nachtridentinischen Choralreformen. In K. Pietschmann (Ed.), Papsttum und Kirchenmusik vom Mittelalter bis zu Benedikt XVI: Positionen - Entwicklungen - Kontexte (pp. 95-123). Kassel: Bärenreiter.

Wald-Fuhrmann, M. (2012). Die Motette im 15. Jahrhundert, ihre Kontexte und das geistliche Hören: Forschungsüberblick und Perspektiven. In L. Lütteken (Ed.), Normierung und Pluralisierung. Struktur und Funktion der Motette im 15. Jahrhundert (pp. 57-86). Kassel: Bärenreiter.

Wald-Fuhrmann, M. (2010). Geistliche Vokalmusik. In H. J. Hinrichsen (Ed.). Bruckner-Handbuch (pp. 224–289). Kassel: Bärenreiter.

Wald-Fuhrmann, M. (2010). Verführung zur Konversion: Händel, Scarlatti und das römische Oratorium um 1700. In S. Hohmaier (Ed.), Jahrbuch 2010 des Staatlichen Instituts für Musikforschung, Preußischer Kulturbesitz (pp. 99-122). Mainz: Schott.

Wald-Fuhrmann, M. (2008). Kanon, Kombinatorik, Echomusik. Die musikalische Vermittlung zwischen Himmel und Erde in der Frühen Neuzeit. Musiktheorie: Zeitschrift für Musikwissenschaft,23(1), 51-70.

Wald-Fuhrmann, M. (2006). Zum Projekt eines universalen Friedens durch Musik. Ein lutherischer Pfarrer übersetzt einen Jesuiten.In M. Wald-Fuhrmann (Ed.), Athanasius Kircher: Musurgia universalis. Reprint der deutschen Teilübersetzung von Andreas Hirsch 1662 (pp. 7-14). Kassel: Bärenreiter.

Evolution and Cross-Cultural Research

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Book chapters, journal articles, and lexicon entries

Christensen, J. F., Khorsandi, S., & Wald-Fuhrmann, M. (2024). Iranian classical dance as a subject for empirical research: An elusive genre. Annals of the New York Academy of Sciences,1533(1), 51-72. doi:10.1111/nyas.15098.

Georgakopoulou, N., Kosti, M. V., Diplaris, S., Benayoun, M., Camurri, A., de Gelder, B., et al. (2024). ReSilence: Retune the soundscape of future cities through art and science collaboration. In E. Tibloux (Ed.), Proceedings: ISEA2023 SYMBIOSIS (pp. 421-431). Paris: École des Arts Décoratifs. https://isea2023.ensad.fr/ISEA2023-PROCEEDINGS.pdf

Fink, L., Durojaye, C., Roeske, T. C., Wald-Fuhrmann, M., & Larrouy-Maestri, P. (2022). The Dùndún Drum helps us understand how we process speech and music. Frontiers for Young Minds,10: 755390. doi:10.3389/frym.2022.755390.

Wald-Fuhrmann, M., Pearson, L., Roeske, T. C., Grüny, C., & Polak, R. (2021). Music as a trait in evolutionary theory: A musicological perspective. Behavioral and Brain Sciences,44: e93. https://doi.org/10.1017/S0140525X20001193

Durojaye, C., Fink, L., Roeske, T. C., Wald-Fuhrmann, M., & Larrouy-Maestri, P. (2021). Perception of Nigerian Dùndún talking drum performances as speech-like vs. music-like: The role of familiarity and acoustic cues. Frontiers in Psychology,12: 652673. doi:10.3389/fpsyg.2021.652673.

Jacoby, N., Margulis, E. H., Clayton, M., Hannon, E., Honing, H., Iversen, J., Klein, T. R., Mehr, S. A., Pearson, L., Peretz, I., Perlman, M., Polak, R., Ravignani, A., Savage, P. E., Steingo, G., Stevens, C. J., Trainor, L., Trehub, S., Veal, M., & Wald-Fuhrmann, M. (2020). Cross-cultural work in music cognition. Music Perception, 37(3), 185–195. https://doi.org/10.1525/mp.2020.37.3.185

Modern Music History (after 1700)

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Books and edited volumes

Lütteken, L.,  & Wald-Fuhrmann M. (Eds.). (2020). Kunst und Leben? Wagners Tristan und Isolde zwischen Biografie und Drama.  Würzburg: Königshausen & Neumann.

Wald-Fuhrmann, M. & Wiesenfeldt, C. (Eds.). (2015). Der Komponist Friedrich Ludwig Aemilius Kunzen (1761-1817). Gattungen, Werke, Kontexte. Köln/Wien: Böhlau.

Wald-Fuhrmann, M. (Ed.). (2014). Steinbruch oder Wissensgebäude? Zur Rezeption von Athanasius Kirchers "Musurgia universalis" in Musiktheorie und Kompositionspraxis. Basel: Schwabe.

Wald-Fuhrmann, M. & van der Hoven, L. (2014). La musique c'est moi! Friedrichs II. klingender Weg zur historischen Größe. Berlin: Vergangenheitsverlag.

Fuhrmann, W. & Wald-Fuhrmann, M. (2013). Ahnung und Erinnerung: Die Dramaturgie der Leitmotive bei Richard Wagner. Kassel: Bärenreiter, Berlin: Henschel.

Wald-Fuhrmann, M. (Ed.). (2013). Musikkultur am Hof Katharinas der Großen [Special Issue]. Die Tonkunst, (1/2013).

Wald-Fuhrmann, M. & Pietschmann, K. (Eds.). (2013). Der Kanon der Musik: Theorie und Geschichte. Ein Handbuch. München: edition text + kritik

Wald-Fuhrmann, M. (Ed.). (2010-2013). Acta Mozartiana. Zeitschrift der Deutschen Mozart-Gesellschaft. Augsburg: Deutsche Mozartgesellschaft.

Wald-Fuhrmann, M. (2010)."Ein Mittel wider sich selbst.": Melancholie in der Instrumentalmusik um 1800. Kassel: Bärenreiter. (Habilitationsschrift).

Fuhrmann, W. & Wald-Fuhrmann, M. (2010). Haydn und Bach. Stuttgart: Carus.

 

Book chapters, journal articles, and lexicon entries

Wald-Fuhrmann, M. (2024). Freude, Dankbarkeit, Mitleid: Empathie und Affekt-Erregung in oratorischen Leben-Jesu Oratorien. In W. W. Müller (Ed.), Das Leben Jesu: Theologische und musikalische Interpretationen (pp. 49-69). Ostfildern: Matthias-Grünewald.

Wald-Fuhrmann, M. (2020). Musik und Melancholie. Mit einer Anwendung auf "Händels L’Allegro, il Penseroso ed il Moderato". Göttinger Händel-Beiträge: Jahrbuch/Yearbook 2020,21, 7-32.

Wald-Fuhrmann, M. (2019). Die private Muse? Zur weltlichen Musik am Mecklenburg-Schweriner Hof unter Friedrich II. und Friedrich Franz I. In S. A. Müller & A. Waczkat (Eds.). Utopie und Idylle. Der Mecklenburg-Schweriner Hof in Ludwigslust (1764-1837) (pp. 221–258). Hildesheim: Olms.

Wald-Fuhrmann, M. (2015). Die Gefährdung der Geselligkeit durch die Musik: Weltflucht, Entrückung und absolute Musik. In G. Oesterle & T. Valk (Eds.), Riskante Geselligkeit. Spielarten des Sozialen um 1800 (pp. 293-310). Würzburg: Verlag Königshausen & Neuman.

Wald-Fuhrmann, M. (2015). Zwischen Volkston und musikalischer Lyrik: Kunzens Liedschaffen. In M. Wald-Fuhrmann, & C. Wiesenfeldt (Eds.), Der Komponist Friedrich Ludwig Aemilius Kunzen (1761-1817): Gattungen. Werke. Kontexte. (pp. 189-212). Köln; Wien: Böhlau.

Wald-Fuhrmann, M. (2014). Zukunftsexperimente in Werk und Leben: Richard Wagner in Magdeburg. In L. Lütteken (Ed.) Das ungeliebte Frühwerk: Richard Wagners „Liebesverbot". (pp. 27-44). Würzburg: Königshausen & Neumann.

Wald-Fuhrmann, M. (2014). Natur und Kunst: Zum Transfer lebensweltlicher Klangphänomene in komponierte Musik. In W. G. Schmidt (Ed.), Faszinosum 'Klang': Anthropologie - Medialität - kulturelle Praxis (pp. 136-155). Berlin: De Gruyter.

Wald-Fuhrmann, M. (2012). Parsifal: Ein Bühnenweihfestspiel in 3 Aufzügen. In L. Lütteken (Ed.), Wagner-Handbuch (pp. 391-400). Kassel: Bärenreiter.

Wald-Fuhrmann, M. (2011). Altneue Musik. Zur Auseinandersetzung Isabel Mundrys mit Dufay, Scandello und Couperin. In U. Tadday (Ed.). Isabel Mundry (pp. 51-72). München: Edition Text + Kritik.

Wald-Fuhrmann, M. (2010). Das Genie zwischen Apoll und Bach: Zum Haydn-Porträt von Isidor Neugaß. In W. Fuhrmann & M. Wald (Eds.). Haydn und Bach  (pp. 6–13). Stuttgart: Carus.

Wald-Fuhrmann, M. (2010). Geistliche Vokalmusik. In H. J. Hinrichsen (Ed.). Bruckner-Handbuch (pp. 224–289). Stuttgart: Metzler.

Wald-Fuhrmann, M. (2010). Verführung zur Konversion: Händel, Scarlatti und das römische Oratorium um 1700. In S. Hohmaier (Ed.), Jahrbuch 2010 des Staatlichen Instituts für Musikforschung, Preußischer Kulturbesitz (pp. 99-122). Mainz: Schott.

Wald-Fuhrmann, M. (2010). „Ein curios melancholisches Stückchen": Die düstere Seite von Haydns fis-Moll Sinfonie Hob. I:45 und einige Gedanken zur Pantomime in der Instrumentalmusik. Studia musicologica, 51 (1/2), pp. 79–90.

Wald-Fuhrmann, M. (2010). Die ungleichen Zwillinge: Matthesons deutsche Ausgabe von Mainwarings "Memoirs of the Life of the late George Frederick Handel" als Medium der Selbstreflexion. In B. Jahn & W. Hirschmann (Eds.). Mattheson als Vermittler und Initiator. Wissenstransfer und die Etablierung neuer Diskurse in der ersten Hälfte des 18. Jahrhunderts (pp. 165 ff.). Hildesheim: Olms.

Wald-Fuhrmann, M. (2010). Zur Poetik zweier (Ideen-) Landschaften: Mendelssohn in der Schweiz und in Schottland. In L. Lütteken (Eds.). Mendelssohns Welten (Zürcher Festspielsymposium 2, pp. 126–161) Kassel: Bärenreiter.

Wald-Fuhrmann, M. (2009). Der Rückzug der Aufklärung in die Musik. Gottfried van Swieten in Wien. In Haydn im Jahrhundert der Aufklärung. Zeitschrift der Deutschen Gesellschaft für die Erforschung des 18. Jahrhunderts 33 (2), pp. 203–220.

Wald-Fuhrmann, M. (2008). Johann Peter Lysers General: Übersicht der Geschichte der Musik in Europa (1856) – Edition, Einführung und Kommentar. Acta Mozartiana,55(3/4), 147-166.

Wald-Fuhrmann, M. (2007). Melancholie in Mozarts Instrumentalmusik: Biographische Legende oder ästhetische Praxis? Acta Mozartiana,54(1/2), 31-54.

Wald-Fuhrmann, M. (2006). Moment musical: Die Wahrnehmbarkeit der Zeit durch Musik. Das achtzehnte Jahrhundert: Zeitschrift der Deutschen Gesellschaft für die Erforschung des Achtzehnten Jahrhunderts,30(2), 207-220.

History and Theory of Musicology

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Books and edited volumes

Wald-Fuhrmann, M., & van Dyck-Hemming, A. (Eds.). (2023). Musikwissenschaftliche Gesellschaften und Zeitschriften (Special issue of Die Musikforschung 76/4).https://doi.org/10.52412/mf.2023.H4.

Wald-Fuhrmann, M. & Keym, S. (Eds.) (2018). Paths to Musicology. Founding Phases in International Comparison. Kassel: Bärenreiter Verlag. Stuttgart: J.B. Metzler.

Urbanek, N.& Wald-Fuhrmann, M. (Eds.) (2018). Von der Autonomie des Klangs zur Heteronomie der Musik. Musikwissenschaftliche Antworten auf Musikphilosophie. Stuttgart: J.B. Metzler. doi:10.1007/978-3-476-04654-3.

Wald-Fuhrmann, M. & Pietschmann, K. (Eds.). (2013). Der Kanon der Musik: Theorie und Geschichte. Ein Handbuch. München: edition text + kritik.

Feldhoff, S. R., & Wald-Fuhrmann, M. (2011). ".. und war es an der Zeit, dass Lübeck nicht zurückblieb": Zur Geschichte der professionellen Musikausbildung in Lübeck seit 1911. Lübeck: Musikhochschule Lübeck.

 

Book chapters, journal articles, and lexicon entries

Wald-Fuhrmann, M., & Fuhrmann, W. (2024). Carl Dahlhaus’ Dissertation über Josquins Messen: Zeit- und fachgeschichtlicher Kontext und Forschungsbeitrag. Jahrbuch für Renaissancemusik: troja,19(2021), 77-101. doi:10.25371/troja.v20213866.

Wald-Fuhrmann, M., & van Dyck-Hemming, A. (2023). Musikwissenschaftliche Gesellschaften und Zeitschriften. Zur Einführung. Die Musikforschung 76(4). https://doi.org/10.52412/mf.2023.H4.

Wald-Fuhrmann, Melanie (2022). “Musikwissenschaft.” In L. Lütteken (Ed.), MGG Online. Kassel. https://www.mgg-online.com/mgg/stable/404548

Wald-Fuhrmann, M. (2021). Empirische Ansätze zur Erforschung musikalischen Ausdrucks. In J. Stolzenberg (Ed.) Ausdruck in der Musik: Theorien und Formationen (pp.56-82). München: Edition Text + Kritik.

Jacoby, N., Margulis, E. H., Clayton, M., Hannon, E., Honing, H., Iversen, J., Klein, T. R., Mehr, S. A., Pearson, L., Peretz, I., Perlman, M., Polak, R., Ravignani, A., Savage, P. E., Steingo, G., Stevens, C. J., Trainor, L., Trehub, S., Veal, M., & Wald-Fuhrmann, M. (2020). Cross-cultural work in music cognition. Music Perception, 37(3), 185–195. https://doi.org/10.1525/mp.2020.37.3.185

Wald-Fuhrmann, M. (2020). Die Bedeutung von Musiksammlungen für die Entstehung der Musikwissenschaft. In SLUB Dresden (Ed.), Sammeln – Musizieren – Forschen. Zur Dresdner höfischen Musik des 18. Jahrhunderts: Bericht über das internationale Kolloquium vom 21. bis 23. Januar 2016 (pp. 1-16). Dresden.  doi.org/10.25366/2020.32

Dyck-Hemming, A. van, Eberhardt, J., & Wald-Fuhrmann, M. (2020). Ansätze zur Analyse historischer Netzwerke mit Neo4j® – Aus der Projekt-Werkstatt der Datenbank zur Fachgeschichte der Musikwissenschaft. In S. Acquavella-Rauch, A. Münzmay & J. Veit (Eds.), Brückenschläge zwischen Musikwissenschaft und Informatik. Theoretische und praktische Aspekte der Kooperation (pp. 191-198 ) doi:10.25366/2020.107

Dyck-Hemming, A. van & Wald-Fuhrmann, M. (2016). Vom Datum zum historischen Zusammenhang. Möglichkeiten und Grenzen einer fachgeschichtlichen Datenbank. In S. Bolz, M. Kelber, I. & A. Langenbruch (Eds.), Wissenskulturen der Musikwissenschaft. Generationen – Netzwerke – Denkstrukturen (pp. 261-278), Bielefeld: transcript.

Wald-Fuhrmann, M. (2013). Musikwissenschaft. In G. Rippl & S. Winko (Eds.). Handbuch Kanon und Wertung: Theorien, Instanzen, Geschichte (pp. 371-386). Stuttgart: J. B. Metzler.

Wald-Fuhrmann, M. (2013). Musik und Subjektivität. In M. Calella & N. Urbanek (Eds.). Historische Musikwissenschaft: Grundlagen und Perspektiven (pp. 289-306). Stuttgart: J. B. Metzler.

Wald-Fuhrmann, M. (2010). Die ungleichen Zwillinge: Matthesons deutsche Ausgabe von Mainwarings "Memoirs of the Life of the late George Frederick Handel" als Medium der Selbstreflexion. In B. Jahn, & W. Hirschmann (Eds.), Johann Mattheson als Vermittler und Initiator: Wissenstransfer und die Etablierung neuer Diskurse in der ersten Hälfte des 18. Jahrhunderts (pp. 165-180). Hildesheim: Olms.

Wald-Fuhrmann, M. (2008). Johann Peter Lysers General: Übersicht der Geschichte der Musik in Europa (1856) – Edition, Einführung und Kommentar. Acta Mozartiana, 55 (3/4), pp. 147–166.

Concert Research

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Book chapters, journal articles, and lexicon entries

Kreuzer, M., Wald-Fuhrmann, M., Weining, C., Tröndle, M., & Egermann, H. (2025). Western classical music concerts are more immersive, intellectually stimulating, and social, when experienced live rather than in a digital stream: An ecologically valid concert study on different modes of liveness. Music & Science, 8. doi:10.1177/20592043251333995.

Tröndle, M., Weining, C., Wald-Fuhrmann, M., & Tschacher, W. (2025). Classical Concert Visitor Types: Attendance Motivation, Expectation, and Experience. The Journal of Arts Management, Law, and Society, 55(1), 1–20. doi.org/10.1080/10632921.2025.2480585

Czepiel, A., Fink, L., Scharinger, M., Seibert, C., Wald-Fuhrmann, M., & Kotz, S. A. (2025). Audio-visual concert performances synchronize an audience's heart rates. Annals of the New York Academy of Sciences. https://doi.org/10.1111/nyas.15

Weining, C., Meier, D., Wald-Fuhrmann, M., & Tröndle, M. (2025). From structural listening to daydreaming: Listening modes influence the individual experience in live concerts (OnlineFirst). Psychology of Music. doi:10.1177/030573562413108. doi.org/10.1177/03057356241310863

Egermann, H., Siebrasse, A., Weining, C., O’Neill, K., Tröndle, M., & Wald-Fuhrmann, M. (2024). Developing digital classical concert stream offerings: A typology of audience preferences. The Journal of Arts Management, Law, and Society,54(3), 125-141. doi:10.1080/10632921.2024.2347397.

Tschacher, W., Greenwood, S., Weining, C., Wald-Fuhrmann, M., Ramakrishnan, C., Seibert, C., et al. (2024). Physiological audience synchrony in classical concerts linked with listeners’ experiences and attitudes. Scientific Reports, 14: 16412. doi:10.1038/s41598-024-67455-2

Merrill, J., Modestini, P., & Wald-Fuhrmann, M. (2023). Live vs. Stream: Ein Konzert-Experiment der Kammerphilharmonie Frankfurt. Ergebnisbericht. Kammerphilharmonie Frankfurt. Retrieved from https://kammerphilharmonie-frankfurt.de/wp-content/uploads/2023/04/Kammerphilharmonie-Experiment_Ergebnisbericht_030423.pdf?swcfpc=1.

Tschacher, W., Greenwood, S., Ramakrishnan, S., Tröndle, M., Wald-Fuhrmann, M., Seibert, C., Weining, C. &. Meier, D. (2023). Audience synchronies in live concerts illustrate the embodiment of music experience. Scientific Reports,13: 14843. doi:10.1038/s41598-023-41960-2

Kreuzer, M., Wald-Fuhrmann, M., Weining, C., Meier, D., O’Neill, K., Tschacher, W., et al. (2023). Digital concert experience: An online research project on live streaming during the Pandemic. In S. Lepa, R. Müller-Lindenberg, & H. Egermann (Eds.), Classical music and opera during and after the COVID-19 Pandemic: Empirical research on the digital transformation of socio-cultural institutions and aesthetic forms (pp. 95-112). Cham: Springer. doi:10.1007/978-3-031-42975-0_6.

Wald-Fuhrmann, M., O’Neill, K., Weining, C., Egermann, H., & Tröndle, M. (2023). The influence of formats and preferences on the aesthetic experience of classical music concert streams (Advance online publication). Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. doi:10.1037/aca0000560.

Lange, E. B., Omigie, D., Trenado, C., Müller, V., Wald-Fuhrmann, M. & Merrill, J. (2022) In touch: Cardiac and respiratory patterns synchronize during ensemble singing with physical contact. Frontiers Human in Neuroscience 16:928563. doi:10.3389/fnhum.2022.928563

Tschacher, W., Greenwood, S., Egermann, H., Wald-Fuhrmann, M., Czepiel, A., Tröndle, M., et al. (2023). Physiological synchrony in audiences of live concerts. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts,17(2), 152-162. https://dx.doi.org/10.1037/aca0000431

Wald-Fuhrmann, M., Egermann, H., Czepiel, A., O’Neill, K., Weining, C., Meier, D, Tschacher, W., Uhde, F., Toelle, J. & Tröndle, M. (2021). Music Listening in Classical Concerts: Theory, Literature Review, and Research Program. Frontiers in Psychology, 12: 638783. doi.org/10.3389/fpsyg.2021.638783

Merrill, J., Czepiel, A., Fink, L. A., Toelle, J., & Wald-Fuhrmann, M. (2021). The aesthetic experience of live concerts: Self-reports and psychophysiology. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Artsdoi.org/10.1037/aca0000390

Czepiel, A., Fink, L. K., Fink, L. T., Wald-Fuhrmann, M., Tröndle, M., & Merrill, J. (2021). Synchrony in the periphery: inter-subject correlation of physiological responses during live music concerts. Scientific Reports, 11: 22457. doi:10.1038/s41598-021-00492-3.

Seibert, C., Toelle, J., & Wald-Fuhrmann, M. (2020). The classical concert as an object of empirical aesthetics. In M. Tröndle (Ed.), Classical concert studies: A companion to contemporary research and performance (pp. 351-360).  Routledge. doi.org/10.4324/9781003013839

Wald-Fuhrmann, M., Toelle, J., & Seibert, C. (2018). Live und interaktiv: Ästhetisches Erleben im Konzert als Gegenstand empirischer Forschung. In M. Tröndle (Ed.), Das Konzert II: Beiträge zum Forschungsfeld der Concert Studies (pp. 425-447). Bielefeld: Transcript.

Music during the Covid-19 pandemic

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Books and edited volumes

Hansen, N. C., Wald-Fuhrmann, M., & Davidson, J. W. (Eds.). (2022). Social convergence in times of spatial distancing: The Role of music during the COVID-19 Pandemic. Lausanne: Frontiers. Media SA. doi:10.3389/978-2-88974-651-4.

Book chapters, journal articles, and lexicon entries

Kreuzer, M., Wald-Fuhrmann, M., Weining, C., Meier, D., O’Neill, K., Tschacher, W., et al. (2023). Digital concert experience: An online research project on live streaming during the Pandemic. In S. Lepa, R. Müller-Lindenberg, & H. Egermann (Eds.), Classical music and opera during and after the COVID-19 Pandemic: Empirical research on the digital transformation of socio-cultural institutions and aesthetic forms (pp. 95-112). Cham: Springer.. doi:10.1007/978-3-031-42975-0_6.

Wald-Fuhrmann, M. (2023). Du holde Kunst. Trost als Funktion des Musikhörens und Musizierens während der Corona-Pandemie. In Tobias Bulang (Ed.), Trost. Beistand, Zuspruch und Trostgründe in der Krise (pp. 261-283). Heidelberg Winter Verlag.

Hansen, N. C., Wald-Fuhrmann, M., & Davidson, J. W. (2022). Editorial: Social convergence in times of spatial distancing: The role of music during the COVID-19 Pandemic. Frontiers in Psychology,13: 910101. doi:10.3389/978-2-88974-651-4.

Wald-Fuhrmann, M. (2022). Coronamusic(king). Types, Repertoires, Consolatory Function. In M. Agamennone D. Palma & G. Sarno (Eds.), Sounds of the Pandemic. Accounts, Experiences, Perspectives in Times of COVID-19. (pp. 193-212). London: Taylor & Francis. doi.org/10.4324/9781003200369

Fink, L., Warrenburg, L., Howlin, C., Randall, W., Hansen, N., & Wald-Fuhrmann, M. (2021). Viral tunes: Changes in musical behaviours and interest in coronamusic predict socio-emotional coping during COVID-19 lockdown. Humanities and Social Sciences Communications,8: 180. https://doi.org/10.1057/s41599-021-00858-y

Awards & Grants

2015Marsilius Medal of the Marsilius Kolleg of Heidelberg University
2009Max Weber-Preis of the Bavarian Academy of Sciences, 2009
2009Hermann-Abert-Preis of the Gesellschaft für Musikforschung (German society for music research), 2009
2004/2005Nachwuchskredit (postgraduate grant) of the University of Zurich (2004)
1998–2002Study grant of the Studienstiftung des deutschen Volkes, 1998-2002

Academic Functions

  • Member of the Academia Europaea, London
  • Member of the Wissenschaftliche Gesellschaft, Johann Wolfgang Goethe-Universität, Frankfurt/M.
  • Member of the Academy of Sciences and Literature, Mainz
  • Board member of the Klassik-Zentrum, Weimar
  • Vice-Chairwoman of the board of trustees, Studienstiftung des deutschen Volkes, Bonn
  • Vice-Chairwoman of the Hochschulrat HfMDK Frankfurt/M.
  • Member of the Advisory Board, FID Musikwissenschaft „Musiconn"

 

Projects

  • „Schöne Stellen“—Beautiful Passages in Music

    If we are asked about music that we especially like or are moved by, and if we then try to describe what this involves, we are very likely to find ourselves using the word “beautiful.” If we wish to very briefly explain our enthusiasm for one ...

  • Musical Epiphanies as Taste Defining Experiences

    For the most part the development of personal musical taste has been described as a long-term process of enculturation and socialization. But at the same time, people have repeatedly given accounts of particular, extraordinary events that have ...

  • Contesting the idea of music being the universal language of emotions: Evidence from a cross-cultural experiment

    The notion that music is not only the art of sound but also something like a universal “language” of emotions is widely held in both popular opinion and scientific research until today. This notion can be traced back into the 18th ...

  • Singing with Physical Contact: A Motiv of late Medieval Iconography of Singing and its Experiemental Re-Enactment

    Music and art historians specializing in the Late Medieval period and Renaissance are familiar with the typical pictorial representation of a vocal ensemble: the singers are assembled around a single lectern or manuscript, pressed tightly ...

  • Survey on musical taste in Germany

    In quantitative research on musical tastes and preferences, data from national surveys play a major role. However, these surveys usually serve other purposes than those of taste research and are almost never designed by the researchers themselves. ...

  • Lexicon of Writings on Music 2

    A special feature of the project is that the types of text included will expand the boundaries of the usual canon represented in lexicons and encyclopedias, insofar as such works address problems relevant to the aesthetics or philosophy of music. ...

  • The history of German speaking musicology from ca. 1810 to ca. 1990

    Musicology, on the one hand, dates back to antiquity and can be viewed as a part of the Artes Liberales, but on the other hand it belongs to those parts of human knowledge which developed into university disciplines with the ...

  • Live performances

    Especially in cuturally Western regions of the world, the concert is a very important and influential social context of music listening. It is closely intertwined with the development of instrumental music and the notion of musical autonomy and ...

  • "Aesthetic effects of liturgical practices" (acronym: WæL)

    "Aesthetic effects of liturgical practices" (acronym: WæL) examines the perception and impact of aesthetic practices and objects in the socio-cultural framing of religious performances, with a special focus on the Roman Catholic liturgy. ...

  • Musicovid – An International Research Network

    News and Events  |  Ongoing Studies and Surveys  |  

  • Performing Systematic Empirical Research in the Arts. A Handbook

    In recent decades, empirical approaches have become increasingly popular in studying the arts—visual and performing arts, literature, music, and other hybrid forms and media. This is reflected mainly in the success of the digital humanities, but ...

  • Neurolive

    Liveness is not only important in the performing arts but also in many other aspects of daily life, such as political rallies, sporting events, virtual reality and distance learning. ...

  • Definition of a "music" category

    Across the globe, the phenomena and practices the English word music addresses have some common features (e.g., Savage et al., 2015), but music is also recognised as a construct that is sensitive to cultural and historical ...