Dr. Karen Henrich

Vita
Ausbildung
04/2015 | Promotion im Fach Linguistik, Philipps-Universität Marburg Doktor der Philosophie (Dr. phil.) | |
04/2011 | Master of Arts (M.A.) Germanistische Linguistik, Philipps-Universität Marburg | |
2008–2011 | Studium der Germanistischen Linguistik, Philipps-Universität Marburg | |
07/2008 | Bachelor of Arts (B.A.) Sprachwissenschaft, Universität Konstanz | |
2005–2008 | Studium der Sprachwissenschaft, Universität Konstanz | |
Akademische Tätigkeiten | ||
seit 11/2015 | wissenschaftliche Mitarbeiterin am Max-Planck Institut für empirische Ästhetik, Frankfurt am Main | |
05/2013–10/2015 | wissenschaftliche Mitarbeiterin LOEWE Schwerpunkt: „Fundierung linguistischer Basiskategorien“ Projekt „Konstituenten des phonologischen Wortes“, Forschungszentrum Deutscher Sprachatlas, Philipps-Universität Marburg | |
04/2011–05/2013 | wissenschaftliche Mitarbeiterin DFG-Schwerpunktprogramm „Sprachlautliche Kompetenz: Zwischen Grammatik, Signalverarbeitung und neuronaler Aktivität“ (SPP 1234) Projekt „Word stress: rules and representations“, Philipps-Universität Marburg |
Publikationen
Zeitschriftenartikel
Henrich, K., & Scharinger, M. (2022). Predictive Processing in Poetic Language: Event-Related Potentials Data on Rhythmic Omissions in Metered Speech. Frontiers in Psychology,12, Article 782765. doi:10.3389/fpsyg.2021.782765.
Werth, A., Rocholl, M. J., Henrich, K., Lanwermeyer, M., Schnell, H. T., Domahs, U., Herrgen, J., & Schmidt, J. E. (2018). The Interaction of vowel quantity and tonal cues in Cognitive processing: An MMN-study concerning dialectal and standard varieties. In C. Ulbrich, A. Werth, & R. Wiese (Eds.), Empirical approaches to the phonological structure of words (Linguistische Arbeiten 567) (pp. 183-211). Berlin: Walter de Gruyter GmbH & Co KG.
Kandylaki, K. D., Henrich, K., Nagels, A., Kircher, T., Domahs, U., Schlesewsky, M., Bornkessel-Schlesewsky, I., & Wiese, R. (2017). Where Is the Beat? The Neural Correlates of Lexical Stress and Rhythmical Well-formedness in Auditory Story Comprehension. Journal of Cognitive Neuroscience, 29 (7), 1119-1131. doi:10.1162/jocn_a_01122
Lanwermeyer, M., Henrich, K., Rocholl, M. J., Schnell, H. T., Werth, A., Herrgen, J., & Schmidt, J. E. (2016). Dialect Variation Influences the Phonological and Lexical-Semantic Word Processing in Sentences. Electrophysiological Evidence from a Cross-Dialectal Comprehension Study. Frontiers in Psychology, 7:739. doi:10.3389/fpsyg.2016.00739
Henrich, K., Wiese, R. & Domahs, U. (2015). How information structure influences the processing of rhythmic irregularities: ERP evidence from German phrases. Neuropsychologia75, 431–440. doi:10.1016/j.neuropsychologia.2015.06.028
Henrich, K., Wiese, R. & Domahs, U. (2015). The influence of syllable number and task-related attention on the perception of rhythmic irregularities: an ERP study on German compounds. Proceedings of the 18th International Congress of Phonetic Sciences (ICPhS 18), Glasgow.
Kandylaki, K.D., Henrich, K., Nagels, A., Kircher, T., Domahs, U. & Wiese, R. (2014). Processing linguistic rhythm in natural stories: an fMRI study. Proceedings of the 12th Biannual Conference of the German Cognitive Science Society, Cognitive Processing 15 (1), 114–115.
Henrich, K., Alter, K., Wiese, R. & Domahs, U. (2014).The relevance of rhythmical alternation in language processing: an ERP study on English compounds. Brain and Language136, 19–30. doi:10.1016/j.bandl.2014.07.003
Bohn, K., Knaus, J., Wiese, R. & Domahs, U. (2013). The influence of rhythmic (ir)regularities on speech processing: evidence from an ERP study on German phrases. Neuropsychologia 51 (4), 760–771. doi:10.1016/j.neuropsychologia.2013.01.006
Bohn, K., Wiese, R. & Domahs, U. (2011). The status of the rhythm rule within and across word boundaries in German. Proceedings of the 17th International Congress of Phonetic Sciences (ICPhS 17), Hong Kong.
Projekte
- Prosarhythmus
Die lateinische Rhetorik sah in der kunstvollen Rhythmisierung ein wirkungsmächtiges künstlerisches Merkmal dichterischer, philosophischer und rednerischer Prosa; sie kam aber über die Vers-analoge Identifizierung einzelner metrischer Gruppen ...